2012-04-27 @ 10:40:00

Bör läsas.

Hej!
Jag läste i tidningen Häst och Ryttare Nr 3 som jag fick igår. Jag läste på "DinSida"- delen och fastnade för en insändare och ett svar som var skrivet där.
Så här stod det:

Insändaren:
" Jag höll på att sätta lunchen i vrångstrupen när jag läste Jens Fredricsons tips här i H&R Nr 1-2012. Citat: "har 5-åringen överstottsenergi, låt den hellre göra av med den i stora hagar med hästkompisar eller släpp den i rid huset en stund innan du själv sitter upp". Varje expert måste väl veta att detta är fullständigt fel?!
En häst med förmycket överstottsenergi skall motioneras av sin ryttare eller kusk innan den kan släppas i hage tillsammans med andra hästar. Om den rusar runt i hagen och sätter fart på en hel flock så är det potentiellt livsfarligt. Det finns knappast någon garanti för att de i sin upphetsning ser staketet.
Om det finns omständigheter som gör att hästen inte kan motioneras just för tillfället kan man testa at ställa den ENSAM i en liten hage där den inte kan få upp så mycket fart. Blir den trots det för vild måste den kanske stå kvar i boxen. Funkar inte heller det så blir man tvungen att ge något lugnande.
Jag hoppas att Fredricson fördjupar sitt utalande så det fram går att han menade tvärtom mot texten. "

Svar:
" I och med ditt inlägg blir jag varse de bristande kunskaper som finns kring våra unghästar. Normalt brukar jag inte besvara anonyma insändare men jag gör ett undantag då ämnet är så intressant.
När jag pratar om unghäst utgår jag ifrån en svenskfödd, sund halvblodshäst eller ponny, uppvuxen i en stor kuperad hage. För mig är det en norm.
Som ryttare ska du aldrig riskera att komma till skada genom att sitta upp på en allt för stallmodig och livlig unghäst. Rådet att släppa ut den i en hage med andra hästkompisar, före ridning, baseras - utöver mina egna 25 års yrkeserfarenhet - på väl deprövat hästkunnande. Detta är i Sverige även lagstadgat. Enligt Jordbruksverkets regler gäller att din häst dagligen ska ha möjlighet att röra sig fritt i en hage, isina tre naturliga gångarter. Upp till tolv månaders ålder SKA detta ske med en annan häst.
En färsk rapport från Sveriges Lantbruksuniversitet visar att hästar rör sig mer i hagen om de går till sammans. Man kan även se samband mellan begränsad rörelsefrihet och negativ effekt på träningen. När hagvistelsen inte är kontinuerlig är risken för skador betydligt större.
Slutsats: Hagvistelse har en betydande effekt för hästarnas psykiska hälsa både i stallet och under träning. Jag tycker att det är bra att ämnet diskuteras, då vi alla har gemensamt ansvar att värna om en sund hästhållning och hantering av våra hästar.
/Jens Fredricson

Min åsikt:
Okej. Jag tycker kanske inte att det är jätte bra att låta hästen typspringa av sig innan man hoppar upp eftersom att hästen kommer behöva springa av sig ganska länge till slut eftersom den hela tiden kommer att få bättre kondition... MEN det som skrivs i insändaren är för mig vansinne!
Visst en häst behöver inte alltid passa in i en flock. Om det är väldigt oroligt hela tiden så blir det ju inge kul för varken ryttare eller häst men att stänga in en häst på en mindre och mindre yta lär knappast hjälpa! Och ska man behöva ge sin häst lugnande för att den inte ska ha så mycket överskotts energi?!
Herre jösses amalia, säger jag bara! Vart är endel häst hållning på väg?!

Ja menar om man stänger in den mer och mer hur ska då hästen kunna lugna ner sig och göra sig av med överskottsenergin? Och hur gör man om hästen ofta eller till och med alltid har överskotts energi? Ska man stänga in den i en box hela veckor då eller ska man behöva ge lugnande till den varje halvtimma för att den ska vara stilla någon sekund? (lite överdrivet men ni förstår vad jag menar)
Går det äns att kalla det häst hållning?

Jag försår inte alls var skribenten till insändaren försöker förmedla och jag hoppas, bönar och ber till Gud att detta inte sker där ute i världen!

Vad tycker du om detta ämne? Vad tycker du om det som står i insändaren? Vem har mest rätt?


Detta är en lycklig häst för mig! (Hon har kompisarna i hagen någon stans..)

Kram! Jossan


Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0