2012-04-20 @ 21:24:00

Första gången Julia var i stallet...

Det här är en ganska rolig historia faktiskt...
Hur kom det sig att Julia och Jossan träffade varann?
Jo det var Julias lillasyster som var bjuden på kalas på gården och eftersom det fanns hästar där så fick Julia följa med, det var sommaren jag fyllde 10. Och i stallet, för att hjälpa till med ponnyridningen så var Jossan där.
Efter ponnyridningen så tyckte Blesas ägare att Julia kunde få rida Blesa lite och Jossan följde med ner i till ridhagen för att hjälpa till, Blesa är en ganska pigg häst.
Jossan gick brevid Blesa hela tiden men efter ett tag sa hon:
- Hon verkar ju lugn, det går nog bra det där. Och så ställde hon sig vi sida och tittade istället.
Efter en långsida så drar lilla Blesa iväg i galopp tvärs igenom hagen med Julia på ryggen, och Jossan skriker till Julia:
- ANDAS!
Som tur var så stannade Blesa vid staketet och skirttade tillbaka. Inget mer med det. Själv (Julia) kommer jag inte ihåg hur jag reagerade men jag kan inte tyckte det var speciellt läskigt eftersom jag följde med och red nästa gång lillasyster skulle till gården och leka.
Jossan då 13/14? år tänkte då: "fan, nu måste jag vara barnvakt..."
Och en hel del fick Jossan hjälpa Julia i början när hon blev medryttare på Blesa. Det var en hel del att lära sig när man skulle gå från ponny till islandshäst. Och trots att Blesa var en liten islandshäst så fick Jossan ganska ofta hjälpa till med sadeln.
Sen tvingade Jossan Julia att sadla själv och då jäklar gick det bra att göra det själv!
Sen har det bara fortsatt, när Blesa fick föl så fick Julia rida Rekkur och sen skaffade hon egen häst... Och ja, ett barnvakts jobb blev det väll i alla fall inte. Julia är ganska bra på att bete sig som en 17-åring, haha :P
Och ja, snart är det fyra år sen jag var i stallet första gången, vi har hunnit med en massa tokigheter på den tiden kan jag tala om. Jag har dessutom fått ett andra hem typ...
Liten bild på Julia och Rekkur.
Kram Julia och Jossan

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0