2012-04-17 @ 12:13:00

Scabrack/vojlock...

Hallå!

Idag hade jag tänkt att skriva om varför det inte går att ha schabrak eller vojlock på en islandshäst.

Jag har inte kunnat ha varken schabrak eller vojlock på någon utav mina hästar och på alla hästar som jag sett (på riktigt) har inte heller kunnat det. Anledningen till att dom inte kan ha det är för att sadel glider fram hela tiden och jätte mycket! Super irriterande. Har man istället testat en padd på sitter dom kvar en längre stund iallafall.
Visst sadeln glider ju fram om man har en tjock häst eller så men det har inte spelat ngon roll för mig. Sadeln glider oavsett om hästen är i topp trimm eller inte.

Min teori till att islandshästar inte kan ha schabrak lika bra som stor hästar och ponnier är att vi inte lägger sadeln på samma ställen.
Sadeln på islandshästen brukar inte glida fram längre än till precis bakom bogen och det är ju där som man lägger sadeln på ponnier och storhästar! Dom lägger alltså sadeln precis bakom "stoppet" så det blir mycket svårare för den att glida fram ännu mer.
Vi, å andra sidan, behöver bogfriheten på våra hästar så vi kan inte lägga sadeln där utan måste lägga den mycket längre bak. Då glider sadeln lättare!

Förstår ni vad jag försöker säga? :P

Vad tycker ni? Har jag en poäng? Vad har ni under eran sadel och hur funkar det?





Kram! Jossan


Kommentarer:
Postat av: Clara

jag rider vanligtvis med en skumgummiliknande padd, men när jag rider på ridbana för instruktör och tränar markarbet (och vet att jag inte ska tölta) så rider jag med vanligt schabrak då vi inte behöver bogfriheten på samma sätt.

Och schabrak är ju snyggare hehe ;)

2012-04-17 @ 12:53:53
URL: http://claraequine.blogg.se/
Postat av: Stina

Jag har inte haft problem med att sadeln glider när jag använder schabrak. Jag använder alltid padd hemma och schabrak på tävling eller om jag ska vara "fin" :)

2012-04-17 @ 16:26:25
URL: http://stinabackerholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0