2012-04-22 @ 21:44:16

Träningen

Hallåj!
Träningen idag var verkligen givande!
Jag var på träning med laget som jag skrev innan och Sara var där. Jag fick inte skäll men en hel del nya saker att tänka på.
Jag var inte särskillt nöjd över Atli idag till att börja med.. Han lyssnade inte för fem öre på någonting. Först var han jäkligt seg. Sen bara sprang han. Sen blev han seg igen och till slut lyssnade han varken på hand eller skänkel eller sätet förutom i galoppen. Han har nog aldrig gjort så avslappnade galoppfattningar någon gång ifrån skritt. Och rätt galopp blev det på engång också! Duktig kille. Men vi kom ganska snabbt till nedtagningarna och det funkade inte särskillt bra. Han ryckte ner huvudet och drog mig ur sadeln och då var inte matte särskillt glad längre.
Jag var riktigt arg på honom där ett tag (och hungrig som inte gjorde saken mycket bättre).
Men Sara sa (som jag vet) att det lönar sig inte att bli arg för då blir han också arg och skiter ännu mer i dig. Istället ska man gå tillbaka och ta igenom det som han inte lyssnar på. Så om han inte lyssnar för skänkeln kör man lite förflyttningar tills han lyssnar och om han inte lyssnar i handen går man in på mindre volter och byter varv oftare så han måste vara med.
Jag fick iaf en lite extra hjälp av Sara på slutet så jag verkligen förstod vad jag skulle träna på.
Det jag måste träna på är att separera mina "kroppsdelar". Så skänklarna och händerna kan göra olika saker.

Min träning kommer gå ut på: Göra halvhalt med sätet och ligg på med ytterskänkel så han samlar sig lite mer och så att bakbenen kommer med. Lirka lätt med innerhanden om han går emot den. Ytterhanden är bara broms och slutligen så ska inner skänkel vara helt stilla och inte trycka bara ligga emot. (ev. användas om han börjar trycka sig innåt.)

Resultatet ska vara att han går in i tölt på et avslappnat sätt och har överlinjen med sig. Om bakbena är med så kommer formen fram och frambens aktionen blir större.

Japp. Som Sara säger: "Vadå? Det är ju bara att rida! Lätt som en plätt!"
Haha.. Jo tjena!

Nej men Sara är bra för mig. Hon är på och säger vad hon tycker! Hård e hon också! :P Men jag behöver verkligen någon som är på mig för att jag ska ändra på mig så det är bara bra :)

Bilder från idag:


Oj den vart stor.. Men här var precis i början när jag fick till något steg i fin tölt.

Atli säger: JAG VILL INTEEEE!!

Två steg efteråt: Fine! Jag kan väl gå liite finare då..


Ja.. Lyfta på bena kan han ju...



Måste ligga på mer med ytterskänkeln även i galoppen så kommer han lyfta sig mer uppåt.

Detta kallar jag sträck i skritten.. Haha!

Kram! Jossan

Kommentarer:
Postat av: Daniela

Gud så GULLIG! :D

2012-04-23 @ 09:32:55
URL: http://powerpony.blogg.se/
Postat av: Linda

Men titta vad fin tölt:D!!!

2012-04-23 @ 18:03:02
URL: http://mittangsull.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0