2012-08-28 @ 16:31:00

Att inte ha smeknamn på islandshästar

Det verkade vara det som intresserade er så jag ska motivera varför jag inte tycker att man ska ha smek namn på islandshästar.
 
Solblesa
Det är helt enkelt så att jag anser att islandshästarnas namn är så underbart fina och unika! (ävenfast det finns flera som heter samma sak)
Atli är ju så pass kort så det är ju inga problem men till exempel Solblesa. Det är endå relativt kort dubbelnamn men jag säger ändå Solblesa. Jag gör sällan undantag ärligt talat. Mina undantag (som jag kommer ihåg) är isf för Silfur-Blesa och en häst som heter Birtingur (tror det var så...) Dom får heta Blesa och Birre. Anledningen till det är att jag inte visste att Blesa hette Silfur-Blesa i början och Birre blev kallad Birre av alla andra så då blev det svårt att säga Birtingur. Men jag försökte säga Birtingur i början och när jag pratade "med" honom så var det Britingur. Men Blesa fick heta Blesa... Det blev för konstigt att ändra på det när jag hade kallat henne Blesa i ett år...
Min tränares häst heler Litla-Saga och får därför också heta Litla-Saga. Så jag ändrar inte på dubbelnamn ens engång.
Silfur-Blesa
Men det är som sagt för att det låter så himla fint och det är kul att säga namnen! Jag säger dom säkert helt fel men det struntar jag i! Jag tycker helt enkelt att det är så otroligt vackert med dom islänska namnen så jag vill inte ha något smeknamn på dom som "förstör".
Till exempel har vi då Britingur eller Raudskeggur (Filippas häst, på tennisryttarna). Dom får då heta Birre och Skegget... Kul liksom... Brian och skägget typ... Jag tycker att båda "grundnamnen" är så vackra och speciella så om det vore mina hästar skulle jag alltid kalla dom för Britingur och Raudskeggur för jag älskar att säga det! Haha! Men det är inte mina hästar så dom får ju klart kalla dom vad dom vill men jag tycker att det är lite synd.
 Rekkur
Sen så är det ju inget fel på att säga min älskling, lilla ponken, korken, dumbo eller något sådant men det blir ju inte vad hästen heter utan det är ju mer "gull-ord"/skällsord eller vad man ska kalla det.
Och min egna kork precis när han hade kommit till oss
Har ni smeknamn på era hästar? Vad tycker ni om smeknamn?
 
Kram! Jossan

Kommentarer:
Postat av: Linda

Jag tycker också isländska namn är häftiga, blir lite ledsen på ögat när jag hör att en islandshäst är döpt till Olle eller nått :P

Fifa heter mycket hon haha, ibland dumma häst, ibland älskling, gumman, fisgrisen, näntan, snuttan, kärring, Fiva Diva. Hon uttalas ju FiVa men stavas Fifa :)

Sv: Ne men du gör mig rörd! Vad gullig du är! Jag tycker både du och Julia verkar vara toppentjejer, glada och roliga filurer! Hoppas man kanske ses någon gång i verkliga livet.

Det vore ju superroligt att få se film när ni rider, man blir som nyfiken.

2012-08-28 @ 17:23:49
URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Louise

I get your point, men det är fruktansvärt osmidigt ibland! Sagas häst heter ju Eidfaxi, och det orkar vi inte gå och säga. Därför blir det Eddie ^^. Min häst heter Gymir, men det ändrar jag inte på.

Tekniskt sett har ju alla smeknamn, man brukar ju inte säga gårdsplanen ;)

2012-08-28 @ 20:03:29
URL: http://saedis.blogg.se
Postat av: malin

min Brimir har kallats bronco sedan han var en dag gammal, lång historia... sjukt fult egentligen men ändå så gulligt :)

Ottarr kallas för Otto eller ottar. :)

Var med och tävla om ett Iphone skal som du själv får designa. Tävlingen hittar du här: http://www.malinsjolander.com/2012/08/vinn-ett-iphone-4-skal.html

2012-08-28 @ 20:07:36
URL: http://malinsjolander.com
Postat av: Desirée

Mitt sto Mirra blir av mig och min kompis kallad milla ibland, det har bara blivit för att jag inte alltid kan seja "R" rätt och om man är trött är det lättare med milla..:D
förra hästen hette Bóthildur-Bóthi<3

Svar: Haha Okej då du får dispens på båda namnen ;)
Jossan

2012-08-28 @ 21:03:18
Postat av: Clara

har ju tyvärr ofrivilligt kallat Svea för...svea. Hon heter ju inte det utan heter ju ársól FRÅN stald svea... så mja, lite missnöjd haha! när jag pratar med henne är det ársól och när jag pratar med tjejerna på stallet och ägarna är det "svea", "knashäst", "schvea" osv. haha!

med saga är nog den enda på kulla som har ett smeknamn faktiskt! eller, Orka heter egentligen "Örk" och på skånska låter det bara som ...öööeerrrkk, så det vill ingen kalla henne, hon är så söt så att kalla henne öeerrkk är inte så kul xD

2012-08-30 @ 01:03:14
URL: http://tvistirni.webblogg.se/
Postat av: Clara

har ju tyvärr ofrivilligt kallat Svea för...svea. Hon heter ju inte det utan heter ju ársól FRÅN stald svea... så mja, lite missnöjd haha! när jag pratar med henne är det ársól och när jag pratar med tjejerna på stallet och ägarna är det "svea", "knashäst", "schvea" osv. haha!

med saga är nog den enda på kulla som har ett smeknamn faktiskt! eller, Orka heter egentligen "Örk" och på skånska låter det bara som ...öööeerrrkk, så det vill ingen kalla henne, hon är så söt så att kalla henne öeerrkk är inte så kul xD

2012-08-30 @ 01:03:15
URL: http://tvistirni.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller med dig, det blir så ponny-aktigt att t.ex kalla en häst som heter Kolfagur för Kotten eller liknande. Det är charmigt med de vanliga namnen! :)

2012-09-04 @ 09:07:38
URL: http://emmaolssonss.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0