2012-08-08 @ 18:16:00

Exemhästar??

Stelpa och Atli har inte exem, har inte haft tidigar i alla fall. Men båda har blivit lite torra i hårbotten och kliat nu under sommaren. Tror inte det är exem, inget farligt i alla fall för det är inte så mycket. Men Stelpa har jag användt Horsol på hela sommaren och det fungerar bra tycker jag.
Såg idag att Atli kliade svansen och hade fått som valkar på halsen. Såna där högst upp på halsen som ofta tyder på exem. Såna hade Stelpa i början men de är borta nu så ska nog droppa lite Horsol på Atli också så han inte börjar klia mer.
 
Annars så går våra hästar utan skydd, de får flugspray och salva och så har de varsin huva men annars har de inget skydd på sig. Varma dagar så har otroligt stor bromsar i stallet, bromsar lika stor som en tumme (lika stora som min tumme i alla fall). Och de är ju inte jätte trevliga, tycker inte hästarna i alla fall.
Det känns jobbigt för dom att behöva gå med ett täcke hela dagarna om det inte behöver det, samtidigt så kanske de inte skulle ha något emot det vissa dagar.
 
Vad använder ni på era hästar såhär under sommaren? Går de ute dygnet runt och har de nått skydd på sig?
 
 
Kram Julia

Kommentarer:
Postat av: Clara

På svea som inte är exemhäst använder jag dagligen Horsol och ProbOil, mot kliandet, hon har börjat klia av sig manen nämligen, och sen flugspray när det behövs, och även flugkräm ifall det är riktigt jäkla mycket knott och insekter!
På gosi som är exemhäst använder jag horsol, probOil och Prob Sommaredeo dagligen och tvättar honom efter varje svettigt ridpass för att undvika knott, 1 gång i veckan tvättas han också med ProbSchampo för att motverka exem. Sen så får han också mängder med flugspray och kräm + emetäcke och flyveil/flughuva! :)Är också på jakt efter nån sorts mjukgörande "lotion" men har inte hittat någon bra ännu.

2012-08-09 @ 01:59:22
URL: http://tvistirni.webblogg.se/
Postat av: malin

min träningshäst har inte eksem men är islandsfödd och är insektskänslig så han går med exemtäcke och blir smörjd med 4ess salvan dagligen. just nu ser han super fin ut.

Min andra häst går ed flugtäcke på dagarna och båda står inne på nätterna och ibland om jag märker på dem att dem är irriterade av flugorna.

2012-08-12 @ 22:29:26
URL: http://malinsjolander.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0