2012-08-29 @ 22:35:10

Stelpas fötter

Tänkte försöka visa hur Stelpas hovar ser ut och varför jag då har boots bak på henne nu för tiden.
Haha, ja nu har jag försökt förklara lite här genom att rita på bilden också, hoppas man fattar vad jag menar.
Som ni ser så är håret där hon går och slår i mycket kortare och rakare än det runt om. Ni som har sett det här i verkligeheten förstår säkert vad jag menar, har sett det på andra hästar också och det ser likadant ut på alla tycker jag. Om det har samma problem förstås... ;)
 
Därför har jag nu alltid boots bak på Stelpa när jag ska motionera henne, och det verkar fungera. Hon har gått jätte bra sen hon fick på sig bootsen. Hade tänkt prova rida bara en gång utan bootsen bak efter tävlingen bara för att se om det verkligen är det som hjälper. Men tror att även om hon går bra då så kommer jag fortsätta använda bootsen just för att hon fortfarande kan slå i. Sen är frågan som jag ännu inte har svaret på, varför har hon börjat slå ihop fötterna. För hon har inte gjort det innan, men det får man hålla koll på nu så kanske vi får ett svar.
 
Någon mer som har haft detta "problem"?
Kram Julia

Kommentarer:
Postat av: Clara

Jag har märkt att Saga, damen jag börjat rida nu, gör det samma när hon töltar eller ökar stegen i trav. Det handlar i hennes fall mycket om att när hon får ordentlig "power" i steget så tar hon ut stegen bättre, och slår då lättare i! Tidigare hade hon mer begränsade rörelser och slog inte i alls, så jag ser det rätt positivt haha :)

Sen svea, har jag alltid boots fram, mest för att hon är så hoppig och slänger hovarna runt sig hit och dit när hon stegrar. Känns lika bra att ha bootsen så hon inte slår till sig själv av misstag!

2012-08-30 @ 00:57:46
URL: http://tvistirni.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0