2012-12-31 @ 21:01:44

Don't judge a thing until you know what's inside it...

Igår så fick jag rida själv eftersom Atli tyvärr var sjuk. När vi mötte Jossan och Atli på väg till stallet så kunde man se att Atli inte var sitt vanliga jag, men när jag åkte sen några timmar senare så var han ju i alla fall mycket piggare. Jag har inte hört något mer sen dess så jag tror och hoppas att det gick över.
 
Till mig och Stelpa då. Det är ju isbana överallt och våran ridbanan är så knölig just nu så där ville jag inte rida. Det fick bli en sväng ut på vägen igen. Och det första jag märkte var att Stelpa har blivit mycket duktigare när man rider ut själv. Förut tyckte hon verkligen inte om att man red ut på henne om det inte var någon annan häst med. Då skulle hon bara vända hem hela tiden och var väldigt seg. Igår så var hon lite seg men inte som hon kan va när man rider själv och hon verkade inte ens tänka tanken att vända så det var ju väldigt kul.
Jaja, hela ridpasset gick väldigt bra faktiskt. Jag trodde inte det skulle göra det, men det var väll tur att det gjorde det. Jag var så arg när jag åkte ut till stallet att jag funderade på att inte rida eftersom det oftast inte fungerar att rida när man är arg. Och de hade ju kunnat sluta dåligt men det här passet fick mig verkligen på bättre tankar.
Jag testade en ny grej och började med galoppen den här gången. Och de första galopperna var lite stela men tölten efter det var riktigt bra för att vara så tidigt på passet och bättre gick det. Alla gångarter gick riktigt bra till slut faktiskt och hon fick en väldigt bra framåtbjudning. Vi både travade och galopperade i form, till och med höger galopp. Och tölten blev så extremt härligt taktfast vissa bitar och hon börjar få tillbaka den låga formen i tölten. Super! När hon går sådär så kan jag faktiskt säga att min häst är häftig. Man verkligen känner hur hela rygger rör sig och hela hästen töltar! Och de andra gångarterna kan bli riktigt bra de också, hon har fått mycket lättare för höger galoppen nu. Ni som följt mig vet ju att vi har haft väldigt svårt med den och om jag verkligen försökte så kunde jag få den en eller två gånger på ett ridpass. Nu skulle jag kunna säga att i alla fall varannan gång jag ber om det så fattar hon höger galopp. Visst får jag göra en överdriven fattning men det är fortfarande en stor förbättring.
 
Så jag var ju riktigt nöjd men henne. Och det var väll tur för alla andra som skulle träffa mig den dagen för annars så hade jag varit en tickande bomb.
Idag har Stelpa vilat och jag tror alla hästarna kommer stå inne i natten. Imorgon ska jag ut till henne igen, vi kanske tar det lite lugnare eller i alla fall kravlösare då.
Vi måste ta lite nya bilder snart så att ni får se hur fint hästarna kan gå :)
Gott nytt år på er allihopa så länge!
 
Kram

Kommentarer:
Postat av: Frida

Svar: Det här var den jag hittade: http://irc-galleria.net/user/%60Miiko%60/picture/119622413 Snillingur heter han men lite blöt på den där bilden:)

Den där har jag tittat på, men den är för lång! Han behöver minst 45cm på gjorden.

2013-01-01 @ 17:36:11
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0