2012-12-30 @ 19:57:11

Inte igen! :((

Idag fick Atli ont i magen igen. Vi. Kl 11.40 ropar pappa àatt Atli inte mår nå bra till mig. Jag var vaken men låg fortfarande i sängen och jag har aldrig klätt på mig så fort i mitt liv tror jag! 5 minuter senare så var jag ute med min häst.
Det hela hade börjat med att Atli inte hade varit med flocken som han alltid, alltid brukar. Så redan där så var det misstänksamt. Mamma och Pappa hade varit ute och gått med hunden och fick en dålig magkänsla av att Atli inte var med flocken. Och mycke riktigt. När Mamma skulle kolla intill honom i hagen så hack han och la sig för att sedan ställa sig upp lika fort igen. Så han torg honom i skägget och ledde in honom snäll som han var. (Ärligt så tror jag att han fattade att vi kunde hjälpa honom med det här som vi gjorde förra gången han hade ont.) och sen tog hon honom till vårar hus för att möta upp mig.
 
När jag kom ville han tydligt inte stå still och när jag lyssnade på magen så var den helt tyst. När jag kollade färgen på tandköttet så var det ovanligt vitt så jag trodde att han hade fått i sig för lite vatten och var uttorkad, där av koliken. Jag tror fortfarande att det är anledningen till att han fick kolik för den delen. Men min granne som är veterinär sa att när de har ont så drar sig blodet tillbaka och till det onda stället Och det var därför han var vitare än vanligt. Han fick också lite lätt smärtstillande av mina underbara grannar!
Sen var det bara att börja gå.
 
Ungefär kl 13-14 så kom hans mage igång igen men han bajsade aldrig. Det bara började bubbla i magen. Då blev jag ju orolig för att han skulle få gaskolik istället! Men han verlade verkligen må bätätare och han var pigg, glad och otroligt utråkad. Men vi fortsatte gå lite gran till kl 15-16 sen fick han stå i boxen en stund. Där var han lite orolig men inte mer än vanligt. Sen började han sparka med bakbenen. Inte så att han sparkade mot magen utan det var mer som om någon hoppade på honom bakifrån och han blev livrädd. Han kissade även 4 ggr mellan kl 12  och 17 vilket är lite mer än det vanliga tycker jag. 
Så vi var uteoch gick igen i ca en halv - en timma och sen trick han stå i boxen i en halv timma och sen ut igen och gå i ca 40 min.
 
Men nu ca 19.30 så hade han bajsat. Det var hårt och väldigt tort så jag tror att vatten brist var orsaken till problemet.
Så nu fick han stå kvar i boxen utan mat men med friskt vatten, vilket han har druckit lite av. Så går jag ut och kollar till honom igen vid halv 8 sen så får vi se hurläget är då.
 
Han hade inte så våldsamt ont denna gång iaf. <3
 

Kommentarer:
Postat av: Frida

Nej inte igen! Vad tråkigt, skönt att det var ett lättare anfall än sist iallafall. Det är besvärligt med vatten på vintern.

Svar: Ni har nog tur :) Guffis stall ligger bara några kilometer från Västerås så jag tror det hörs ganska mycket ut till honom, dessutom bor det några omkring som har skjutit på andra sidan skogen igår och idag. Och de närmaste grannarna brukar tydligen skjuta ganska mycket, men vi hoppas på att dom är bortresta så slipper dom det iallafall. Det hade ju varit okej om han bara blev nervös på just nyårsafton, men han fortsätter ju att vara sån kanske 2 veckor efteråt.

Precis :) Och en katt att klappa på.

2012-12-30 @ 20:42:50
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se
Postat av: rebecca

usch :( hoppas det är bättre!!

sv:
Okej:D har du hästen inackorderad eller hemma? Känner en som har sin häst i uppsala, tänkte om det är samma stall.
Helt rätt;) kan vara bra att göra det första gången när vädret tillåter!
Kul :D

2012-12-30 @ 20:46:03
URL: http://rebeccamj.bloggplatsen.se
Postat av: rebecca

sv:
Okej, ja jag läste det! Hoppas det är bättre snart <3 Men det är alltid trevligt att vara med familjen så ta vara på situationen ;)

aa okej haha, ja får testa mig fram sen ;)

2012-12-30 @ 20:47:25
URL: http://rebeccamj.bloggplatsen.se
Postat av: rebecca

sv:
Okej då är det inte samma stall:)
Gott nytt år! kram

2012-12-30 @ 20:52:15
URL: http://rebeccamj.bloggplatsen.se
Postat av: Frida

Svar: Hoppas han håller sig frisk!

Nej, jag skulle vilja ge honom lugnande som med hundar nästan, men då kanske han blir ännu knäppare efteråt, man vet ju aldrig.

2012-12-30 @ 21:15:16
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se
Postat av: Fia - med islandshästen som passion

Åh nej, hoppas han blir bra snart! Bra att han inte verkade ha lika ont den här gången åtminstone!

sv; Ja, usch, blir fortfarande förbannad bara jag tänker på honom! Hovarna som ÄNTLIGEN hade blivit bra! Kommer förmodligen få packa in henne i transporten o. åka bort 2h för att komma till en hovslagare, jei...

2012-12-30 @ 22:05:09
URL: http://meistaraverk.blogg.se/
Postat av: rebecca

hoohoo, hur mår hästen din??
Vad tycker du/ni om min nya blogg? :D

2013-01-01 @ 11:27:40
URL: http://rebmj.blogg.se
Postat av: Linda

Att han får ont i magen så ofta :(? Vad säger veterinären om det?

2013-01-01 @ 20:50:14
URL: http://www.mittangsull.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0