2012-07-22 @ 16:46:09

Stelpa 22 juli

Hej!
 
Ja nu har jag äntligen fått komma ut till stallet och hälsa på Stelpa igen. Så skönt att få vara i stallet igen :D
Hästarna verkade också glada över lite besök de kom allihopa och skulle hälsa. Det var en pigg Stelpa som kom in i stallet men väl inne så blev hon lugn, kanske eftersom alla flugor försvann.
 
Som sagt så hade jag tänkt att tömköra henne så jag satte på alla grejer och så gick vi ut. Hade tänkt börja skritta lite rakt fram på vägen med halsförlängare först och sen jobba lite på volt i skritt. Men det tyckte inte Stelpa, det första hon gjorde när vi kom ut ur stalldörren var att slänga sig över halva banan bort mot hagarna.
Vi börjar väll lite på banan med staket runt i fall hon ska vara såhär knäpp tänkte jag då. Och det var nog bra för Stelpa dansade runt som en yr höna där.
Studsade fram och tillbaka och verkade nästan panikslagen ibland, ett tag började jag fundera på om hon hade ont någonstans för det såg nästan ut så. 
 
Så jag tog av halsförlängaren och försökte få henne att bara skritta lugnt. I början fick jag vara jätte försiktig med att lägga tömmarna på rumpan på henne och jag kunde inte hålla i spöt. Svängde jag för mycket så vände hon sig mot mig och hon försökte hela tiden dansa iväg mot hagen.
Så en ganska stor del av passet gick åt bara till att få henne att lyssna på mig och lugna ner sig. Efter ett tag så kunde hon skritta normalt men gick och krullade ihop halsen hemskt mycket. Men det släppte faktiskt efter ett tag det också. Och tillslut jobbade hon riktigt ordentligt med ryggen, jag vart faktiskt förvånad över hur mycket hon trampade på.
 
Sen så löslongerade jag henne lite på banan med inspänningstyglarna på och då gick hon hur fint som helst, nosen i marken och trampade på jätte fint och lyssnade på mig super bra.
Jag vet inte varför hon har blivit så jobbig i hanteringen, idag gick det ju att lösa men man blir verkligen fundersam när det ser ut som om hästen har ont. Men hon verkade inte öm och hade inga sår så det kanske bara är att jag behöver ta ner henne på jorden igen efter 3 veckors vila.
 
Tyvärr så kan jag fortfarande inte ladda upp bilder så kan visa er dom jag knäppte idag, inte för att de är så bra men det är ju roligare med bilder och inte samma bilder hela tiden då då... jaja, idag får det bli bildlöst men ska kolla på möjligheterna idag eller imorron. Såklart glömde jag tumstocken också men ska ta den imorron ;)
 
Kram Julia

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0