2012-07-30 @ 09:52:53

Igångsättning

Ja nu har jag hållt på att sätta igång Stelpa i ungefär en vecka efter att hon vilat 3 veckor. Och jag har hört väldigt mycket olika saker om det här med igångsättning.
Jag har hört både "man ska sätta igång hästen lika länge som den har vilat" och så har jag hört "de är först efter 6 veckors vila eller mer som de behöver någon form av igångsättning".

Tänkte ta och fråga er läsare vad ni vet om detta, hur brukar ni göra? Att sätta igång hästen lika länge som den vilar kanske är en överdrift men är det verkligen onödigt att ta det lugnt med dom när de bara vilat 2 veckor? De tappar ju inte speciellt mycket kondition eller muskler på två veckor och efter en vila så kan de ju ha endel överskotts energi, men hästarna blir ju stelare när de bara står. 
 
Med igångsättning menar jag då inte att jag tar Stelpa som brukar ridas ordentligt 5 dagar i veckan och skrittar en kvart om dan med henne i 3 veckor för att sätta igång henne. Jag rider ju henne, i alla gångarter, men kanske inte första dagen. Jag jobbar lite mer från marken än vanligt och jag bokar inte en lektion det första jag gör även om det skulle behövas. Jag ger henne lite mjukstart helt enkelt, sen kanske jag inte mjukstartar henne i 3 veckor heller men den första veckan får hon ordentlig mjukstart i alla fall.
 
Så hur gör ni, kör ni fullt ös på en gång efter vilan eller får de en mjukstart?
Jag säger inte att det är fel att köra på på en gång för jag vet inte om mjukstarten är nödvändig, men jag sätter igång Stelpa en tag för säkerthetskull. Om det är någon som vet vad som är bäst så får ni gärna dela med er, eller säg hur ni brukar göra med era hästar ;)
 
Fullt ös eller mjukstart? :P
 
 
Kram Julia

Kommentarer:
Postat av: Clara

det är nog lättast att barakänna efter, börja lungt de första dagarna sen höjer du kraven allt eftersom, och ser hur hon reagerar! Med så kort vila borde du itne behöva ta det allt för långsamt :)

2012-07-30 @ 12:10:02
URL: http://tvistirni.webblogg.se/
Postat av: Jossan

Jag har hört att man ska ta det lugnt hälften så länge som dom vilat ;) alltså mitt emellan fullt ör och mjukstart ;P

2012-07-30 @ 17:22:57
URL: http://semtegensis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0