2012-07-09 @ 21:40:23

Stooor mage!

Hej!
 
Ja idag har jag ju varit ute hos Stelpa. Riktigt skönt att se henne igen, jättekul. Stor mage har hon fått nu, tjockis hästen men det är väll så det ska va när de går på bete. Men hennes trotsighet verkar växa i takt med magen...
 
Kunde inte motstå att rida så red en liten barbacka tur och hon skötte sig jätte fint. Men sen när vi kom tillbaka så tänkte jag träna lite trix och longera nått varv i varje varv innan jag släppte ut henne, bara för att se traven.
Trixen gick bra, hon börjar fatta det här med spanskskritt nu, men hon fattar mycket snabbare när det finns godis också ;P
 
Sen kom vi till longeringen och då var respekten och kocentrationen som bort blåst. Vänster varv gick bra, men i höger gjorde hon precis som när man lastar. Hon bara vänder och springer åt andra hållet, och det är samma sak som behöver göras, hon måste ha uppmärksamheten på mig och får inte gå och titta utåt. 
För när man står rakt bakom en häst som springer framåt så har man inte så mycket att säga till om. Grejen är att det är svårt att reglera hur mycket ställd hon ska gå med bara grimma och grimskaft för drar man för mycket så vänder hon sig in mot en och stannar.
 
Jag funderar på om jag ska försöka tömköra henne på på volt istället för då har man lite lättare att ha koll på ställningen. Sen så ska jag sätta upp staketet runt banan så att hon inte kan dra så långt.
Men det blir efter Rix, känns onödigt att försöka lösa problemet nu eftersom jag inte har tiden, sen så ska hon ju vila en vecka till också ;)
 
Men jag kommer ha att göra när jag kommer tillbaka ;)
 
Mopshästen som aldrig ger sig...
Kram Julia

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0