2012-06-19 @ 12:38:00

Fler killar i sadeln!

När jag var och tävlade i helgen så var det med två killar en vuxen och en ungdom.
Jag tyckte att det var jätte roligt att se ungdoms killen vara med och rida!
Det hade också varit med två killar på Julias tävling också!
Jätte roligt att vet blir lite mer yngre killar som också rider!
Ridning är ju en väldigt tjej dominerad sport, i alla fall när man är yngre. Och hur ofta händer det inte att man blir sedd lite som en nörd av killarna för att man rider. Dom tycker att det är både en töntig och tjejig sport..
Jag har hört rätt många gånger att " det är ju bara sitta där och styra".. Haha... Ja.. Så utmanar man dom på att dom ska komma och rida men det vågar dom inte.. Fegskitarna ;) Och om dom vågar är dom inte så kaxiga när dom väl är där. Haha! Åh så nöjd jag har varit med mig själv när det blir så!
Men ärligt talat så tycker jag att fler killar borde börja rida. Det börjar ju bli mer och mer "accepterat" och till och med lite coolt om man rider som tjej. Men om man rider som kille är det inte lika coolt. Det är synd.. Jag tycker att det är skit cool med killar som rider!

..Och lite irriternade.. ;) För tänk på det! Hur många killar är det som ridit ända sedan dom varit 5 (typ) och hållt på med det hela sitt liv och kämpat och kämpat för att nå toppen?
Ne jag tycker att det är fler killar som börjar rida i typ tonåren eller äldre och ändå toppen i samma ålder som tjejerna..
Lite fuskigt är det allt ;)

Jag läste också en artikel i H&R om att det var någon ridskola som startat en rid grupp bara för killar! DEt tycker jag är jätte bra! Iofs så måste man då ha tillräckligt många killar så man kan starta en grupp men jag tycke fler ridskolor borde göra så!
Okej, man ska inte skillja på killar och tjejer och det ska vara jämnställt och alla ska få lika behandling osv, osv... Men det funkar inte riktigt så här! Unga kilar tycker inte att det är kul att rida i en grupp men 17 andra tjejer! Dom vill ha andra killar att prata med!
Så om vi vill ha det jämnställt så får man nog ta och skaffa en egen grupp åt killarna!

Eller vad tycker ni? Har det blivit fler killar innom ridsporten eller har jag fel?


Magnús Skúlason på hästen Metingur (tror jag)

Kram! Jossan


Kommentarer:
Postat av: Sara

På island är islandshästsporten överlägset mansdominerad, visst är det många tjejer som håller på med hästar, men dom duktigaste och kändaste ryttarna är män. Och det är alltid hur många killar som helst i mina tvälsingsklasser :) men dethär är ju på island och det är lika vanligt att hålla på med hästar här för både killar och tjejer som det är att ta bilen till jobbet :D

2012-06-19 @ 16:24:42
URL: http://tvistirni.webbblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0