2012-03-18 @ 12:35:00

Fakta om bett del 3

Hallå!
Jag tog inte med alla bett som finns (finns säkert fler än det jag visat iaf men det här är tillräckligt många enligt mig ;P) förra gången så nu blir det flera bett i en härlig blandning!
Vet inte så mycket om dom men jag skriver vad jag tror att de har för effekt.


Butterflybett är ett kör bett och har hävstång effekt. Ger tre olika möjligheter att sätta tygeln allt från väldigt milt till strängt. Bra vid par- och fyrspannskörning för ett enhetligt utseende där man ändå kan ha olika skärpa till de olika hästarna.


Amerikan gag är en variant på pessoabettet och också ett hiss bett. Ger antagligen en skarpare effekt än Pessoat.


Gag snuffle är yttligare en variant av hissbetten. Den här gången är det en blandning av pessoa och gagbettet. Ger antagligen väldigt mycket tryck i nacken.


Drop/hanging cheek har också viss inverkan på nacken men inte alls lika mycket som dom andra eftersom bettet inte har en lös ring.


Eggbutt loose ring är som namnet säger en blandning mellan lös ring och eggbutt/fast ring. Ger antagligen snabbare eftergift än ett bett med eggbutt men kan inte klämma hästen i mungipan som ett bett med lös ring kan.


Icelandic bit är ett bett med krafting hävstång effekt men (om jag får gissa) så ger det inte lika mycket tryck på nacke om man inte har kedja. Men dessa bett används oftast med kedja.


Kallas på Bombers hemsida för R.H. och är antagligen en ännu mjukare version än 2 och en halv ringen av Pessoa bettet/Portugese bettet.


Kallas för S.H.Bombers hemsida och ser ut att vara en blandning av ett kimbelwick bett och ett pessoa tror jag. Ger nog också tryck på nacken som pessoat men antagligen inte alls lika mycket.


Kallas T bar och är lite som ett fullcheek bett fast med mycket kortare stänger för att det inte ska fastna i sidostyckena. Har även lösa ringar för en snabbare eftergift. Sen är det Pessoa ringar som har samma funktion som ett vanligt Pessoa.


Tom thumb är yttligare en variant av Pessoa bettet och har nog samma funktion. Det ända är att det inte finns två ringar under den största utan så som det är på bilden ovan.


Williams bett har antagligen samma funktion som Pessoat förutom att det kanske ger först mest effekt i munen sen på nacken. Det är min teori.

Ska ta och sortera betten lite bättre på bett sidan sen. Men är det något bett som ni tycker jag har missat och ska ta med så är det bara att kommentera så fixar jag det.

Alla bilder är från www.bomberbits.com

Kram! Jossan

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0