2012-03-23 @ 12:00:00

"Hjälp-medel"

Boots är inte lösningen till högre benlyft, ett skarpt bett är inte lösningen till en mjuk mun. Man måste klara av hästen i skritt innan man kan ta trav, man måste kunna rida hästen på ett snällt bett innan man kan ta till ett skarpare.

Det finns många sätta att få snabbare reaktioner från hästen jag tänkte bara skriva min tankar om det och tar bett som ett exempel här i början. Och jag säger inte att något sätt eller så är fel men det här är bara mina tankar.

Det finns en hel massa funderingar, tankar och åsikter om bett. Men lite på det här sättet tänker jag i alla fall. Får man inte stopp på hästen så är det inte bara att sätta in ett skarpare bett i munnen på den. Först och främst så kanske man ska fundera på varför hästen gör så. Gör man själv något fel, är den rädd?

Är det inte något av detta så kan man ju också fundera på om hästen har ont, lyssnar den inte i munnen så kan det vara där problemet sitter. Och inte som att man har ett för snällt bett utan att det kanske gör ont eller är obehagligt.

Det är väldigt många yngre ryttare som har väldigt skarpa bett i munnen på sina hästar. Varför?
Jo, för att annars så lyssnar inte hästen eller så sticker den. Är då problemet att hästen inte lyssnar när man har ett "snällt" bett i munnen eller är det ett kommunikations-problem som man har med hästen.

Ska man då lösa problemet genom att sätta ett skarpare bett i munnen på hästen?
Nej, det tycker inte jag. Man måste kunna kommunicera med hästen utan massa bett, sporrar, boots och spön. Självklart kan hjälperna ju bli mindre med hjälp-medel. Men strävar man inte mot att klara sig utan dom? Jo på sikt är det väll det man vill. Eller?

Vad tycker du? Vad använder du för "hjälp-medel"?

Kram Julia

Kommentarer:
Postat av: Jessica

Nu har jag ingen islandshäst utan tävlar i hoppning med halvblod, men jag håller verkligen med i det du skrivit. Väldigt många bettslar upp sina hästar för att "få kontroll" och för att hästen är "stark", men oftast är det i grundridningen det brister och/eller att hästen har ont.

Jag har ett spö i handen på alla hästar jag rider, men de gånger jag har använt det kan räknas på fingrarna, sporrar använder jag inte och trots att jag har en häst som studsar i luften och beter sig som en galoppör på tävlingsbanan så rider jag henne på ett enkelt tre-delat, det har tagit sin tid men varför ta genvägar och blunda för problemen? :)

2012-03-28 @ 12:24:08
URL: http://jjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0