2012-05-13 @ 15:47:57

Gagbett

Hallå!
Filippa på tennisryttarna.blogg.se frågade om vad ett gagbett är förnågot och vilken funktion den ger. Så jag började kolla runt lite.

Jag fick inte reda på någon fakta precis men det här är mina slutsatser.



Gröna tygeln sitter som om det vore ett vanligt tränsbett. Dock tvivlar jag på att funktionen blir som ett vanligt tränsbett om man bara tar i den tygeln.
Den oranga tygeln är den som "aktiverar" gag-funktionen på bettet. Som ni ser löper sidostycket igenom hålen på bettringen och tygeln sitter då "i" sidostycket på sätt och vis. Detta måste då göra så att det blir mycket tryck i nacken på hästen där det sitter massor av känsliga nerver.
När man tar i en oranga tygeln vrids ju även bett ringen så att bettet lyfts uppåt i hästens mun.
Bettet har heller inget stopp i form av en kedja så det gör så att man kan dra i princip hur mycket som hälst i munnen på hästen.

Tryck i nacken= hästen vill sänka huvudet för att komma bort från trycket.
Bettet "lyfts" i munen = hästen vill dra upp huvudet.

Inga bra hjälper att ge på en och samma gång tycker jag.

Hoppas det inte blev jätte rörigt..

Kram! Jossan

Kommentarer:
Postat av: Linda

Det ser ju inte så jättetrevligt ut direkt.



Sv: Haha jag skulle också behöva träna men usch jag tycker det är så tråkigt

2012-05-13 @ 18:44:10
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Postat av: Jenny

Skönt att höra att fler är skeptiska till hissbett, jag skulle aldrig sätta något sådant i munnen på mina hästar, det finns bra mycket trevligare bett på marknaden och framförallt är det ju så att ingen häst går bäst på hissbett just för de dubbla signalerna, tror man det är det för att man inte riktigt kan läsa av hästen eller inte har lärt sig hur en häst ska gå när den går på tygeln och trivs med bettet.

2012-05-13 @ 21:04:39
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Sara

Jag vet att många är emot dethär bettet, jag själv är neutral, säger varken ja eller nej, men i ett stall jag jobbade på här på island använde vi oss av just det bettet på ett sto som min chef tävlade i pass, han var liten, hetsig och allmänt hoppig av sig, for upp med huvudet och drog om man hade vanligt bett eller stång, så min chef red henne en hel del med dethär bettet, mjuk i handen var han och sa bara till en ordentlig gång, jag trodde inte det var samma häst, hon var jättefin och vi fortsatte rida henne på det bettet eftersom det blev som en trygghet för henne, hon höll sig lugn och nere och vi slapp dra henne i munnen :) dom tävlar pass med henne och hon är jättefin. ville bara dela med mig av min erfarenhet :) säger inte att det är bra för det :D

2012-05-16 @ 20:16:33
URL: http://tvistirni.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0