2012-05-21 @ 07:51:19

Täcke för fröken??

Hej!


Ska jag köpa ett flugtäcke åt Stelpa är vad jag funderar på nu...

Jossan hade sett henne klia manen och det har hon nog börjat göra endel också. De flesta av snoddarna som satt i manen för att dela den hade åkt ur, de brukar de inte göra. Nu får hon i alla fall gå utan dom så får vi se vad det blir av manen :P
Men jag funderar på om fröken kommer behöva något slags täcke. Tror och hoppas att ett flugtäcke räcker så att hon slipper gå i ett exemtäcke hela sommaren. Exemhäst är hon ju inte ens så det borde inte behövas.
Nu behandlar vi med Horsol också för att hon inte ska klia mer. Hoppas det fungerar... Hon var ganska torr i hårbotten på några ställen såg jag.
Sen så sprayar vi ju dom med flugspray också, Stelpa brukar jag spraya manen på också för förra året fick hon värsta knottboet där, stackars lilla ponnyn. Sprayade med flugspray då också men de satta sig på henne i alla fall.
Jag tror att hon irriteras ganska mycket av mygg, flugor, knott och bromsar och sånt, hon är nog lite känslig.
En huva blir det i alla fall, en där man kan ta ut pannluggen ;)
(bild från Hööks)
Sen får vi se med täcket, det plattar ju till och sliter på manen endel men hellre de än ett knottbo på hästen. Men eftersom det är endel pengar så är det kanske inte det första man köper om det inte behövs. Ska kolla hur det ser ut på tisdag och så får vi se, bara Horsol kanske räcker... ;)
Har ni täcken på era hästar över sommaren? Behandlar ni med någon salva/spray? Rekommenderar ni något?
(bild från google)
Kram Julia

Kommentarer:
Postat av: Desirée

har flugtäcke/exemtäcke på båda mina islandshästar för att de inte ska få exem eller börja klia något:)

2012-05-21 @ 13:12:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0