2012-11-03 @ 13:41:54

Höstsnuva på g??

Igår var jag ut på eftermiddagen/kvällen och kollade Stelpa. Hon snorade inget då men hade lite högre temp än i onsdags. Inte bra, för i onsdags så hade jag skrittat henne lite och sådär innan jag tempade henne så att den var högre nu när hon kom direkt från hagen betyder väll lite feber. 
Eller ja... hon hade 38,2 igår och man säger ju att 37,5 - 38,2 är normalt. Det konstiga är ju bara att hon hade 37,8 i onsdags och har högre temp nu. Dumt nog så vet jag inte vad hennes normaltemp är heller... när hon är frisk igen så ska vi ta reda på det.
 
Hon verkade lite spak och slö också. Jag tog ut henne på stallplanen och körde lite trix och hon gjorde som hon skulle och sådär men det var något med henne som bara inte var som vanligt. Svårt att förklara men jag tror det är något som man märker om man känner hästen. Hon hostade två gånger också. Två gånger är inget att gå i taket för men jag tror inte det var vanlig hosta som när de satt i halsen, det här lät som om hon var lite förkyld. Så en liten förkylning har hon nog.
Jag har inte så bra erfarenhet av förkylda hästar men hon fick gå ut med regn täcket. Hästar med feber har jag sett några gånger och det har sällan slutat bra, dock så har ju det varit ganska mycket värre fall än det här så man behöver nog inte vara så orolig.
Men är det någon som har tips på hur man hjälper förkylda hästar att bli friska så är det välkommet!
 
Lite typiskt att hon blev sjuk nu när vi skulle börja komma igång igen men, men hoppas hon blir bra snart bara. Kan människor och hästar smitta varann? För jag har antingen blivit allergisk mot typ ägg igen eller så håller jag också på att bli förkyld...
Har hört Yöta hosta lite också och Atli var ju lite förkyld förut trodde vi så det kanske är något de fått och så smittat varann...? Försökte googla runt lite och kolla på tips och vad det kan vara men det verkar svårt att hitta något vettigt. Får kanske ta och kolla igenom mina böcker och se vad dom säger.
 
Ska ut till snuttan idag också och kolla henne. Får se hur det blir med täcken nu om hon ska fortsätta med det, då måste vi hitta på ett sätt för att torka de snabbt.
Stelpa och det förstora regntäcket...
 
Kram Julia

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0