2012-10-08 @ 09:13:00

Igår red jag och mamma

Julia hade kalas hela dagen igår så mamma och jag tog istället en tur :)
 
Vi började på banan och körde mycket mjukgörande i skritt och jag körde lite lydnadsövningar på Atli för jag tycker han har blivit lite för olydig för min smak på senaste tiden... 
Det gick väl inte jätte bra för mamma på Stelpa måste jag nog säga. Mamma var lite för räfdda för att göra fel hela tiden och då blev det varken hackat eller malet. Men hon fick henne att tölta rent och trava men enligt mig kändes mamma lite för spänd för att rida Stelpa. (hon har inte ridit på flera månader så det är väl inte så konstigt!) Så jag i princip tvingade mamma och byta häst med mig. Och efter lite övertalning så hoppade hon upp på Atli. (Hon tycker Atli är på tok för stor!) men jag tror inte att hon ångrade en sekund efter det bytet!
 
Förut har hon tyckt att min sadel är jobbig (det tyckte hon väl nu med men inte på samma sätt) och att Atli är för mycket "överallt" för att hon ska klara av honom. Men nu var det ett bra tag sen hon red honom och han har förändrats otroligt mycket på den tiden så nu tyckte hon att det var super roligt! Och det glädjer mig att de att det gick så bra som det gjorde också!
Hon var så glad över att hon verkligen kunde känna de olika takterna och att hon verkligen kände att det blev lite galopp eller trav takt i tölten och kunde ändra på det.
Nej! Det var bara jätte roligt att se hur glad hon var under hela ridturen! Jag är så stolt över dom båda!
 
Med Stelpa gick det bra. Det var iaf helt rena gångarter (hon kunde bli lite stel ibland i tölten och då kom passtakten). Fick även till lite form då och då i tölten. Hennes galopp har verkligen blivit renare! Tja, allt har blivit renare sen jag red henne sist faktiskt!
Men jäklar alltså! Det där är ingen lätt häst! Det märks att det är en häst som man måste lära känna på riktigt innan man kan rida henne bra. Jag skulle nog inte vilja säga att hon är en en mans häst men man måste lära känna henne för att rida henne bra.
 
Men det är verkligen nyttigt att rida andra hästar ibland alltså! Jösses vad man skulle lära sig på att ha tre olika hästar att varva emellan!
 
Förut hade jag ju dom har två bus pojkarna att välja emellan! Kraflar och Rekkur, tyvärr finns ju ingen utav dom i mitt liv längre :( 
 
kram! Jossan

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0