2012-09-27 @ 23:19:16

Glad pålle!

Ja herre gud! Haha Alti var spritt språngande galen! Haha! jag trode han skulle flyga i luften när han insåg att han fick trava! Haha! Han gjorde ett litet glädje skutt varenda gång jag drev på honom i en snabbare gångart än skritt!
Snutte gubben då... Haha! han hade verkligen lagrat på sig all överskotts energi!
 
Så jag bara väntade på att han skulle göra en bockserie, vilket också kom när Stelpa svängde av vägen dit vi skulle och Atli fortsate rakt fram och jag hann precis i siska sekund svänga in honom på vägen utan att vända, så att säga. Då kom det! Hoppla,hoppla! Haha! Det var inte jätte skutt men det var i alla fall ;)
Sen skulle vi hoppa över ett dike i skogen och det blev ett extra litet hopp efteråt utan anledning. Kul att han vill komma ut i alla fall!
 
Han blev ganska trött efter rundan och det märks ändå att han har hunnit tappa lite muskler undertiden han har stått på box.
 
Igår fick han äta 5 min gräs och idag fick han totalt äta i ca 15 min. 10 min på förmiddagen och sen ca 5 min nu efter ridpasset :) Ingen reaktion än så länge i alla fall. *tummen upp*
 
Atli är något geggig i sitt skap och runt om men jag förstår inte riktigt varför....
Först och främst så trodde jag aldrig att han skulle tillåta mig att hålla på vid hans skap och att vi skulle behöva ta ut Vet. bara för att ge honom lugnande så han skulle slappna av lite... Han har nämligen lite men ifrån när dom kastrerade honom och fullkomligt Hatar när han tex får vatten på skapet.
Han tillåter ju att man tar på honom där men jag är inte särskilt nöjd om man säger så. Men idag var det tydligen helt okej att låta mig hålla på. Snurr-pelle...
 
Så nu har jag rengjort skapet på honom men hittade inte så mycket gegga där inne precis...
Jag läste om geggan och det kan bero på att han har en förhudsinfektion eller början till en i alla fall. Men jag tyckte inte att det sg varken så irriterat eller geggigt ut så jag vet inte....
Läste på en sida att det kanske kunde bero på att hästen fick för lite miniraler (källan är absolut inte säker).  Men det kanske kan stämma eftersom han inte får någon kraft och har inte ätit jätte mycket på saltstenen heller. Jag vet heller inte om den inne håller alla miniraler han behöver heller. Så kanske det ligger något i det?
Det stod i alla fall att man skulle tvätta med mild tvål och ljummet vatten. Det blev dock ingen tvål så jag tog bara ljummet vatten och det gick bra tycker jag.
 
(bild som jag ritade i sommras)
 
Kram! Jossan

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0