2012-09-23 @ 23:42:00

Ni är så gulliga!

Jag jag vill verkligen tacka er för det stödet jag får! Det värmer i hjärtat!
 
Atli verkar må toppen nu! Jag trodde han hade fått ett återfall idag för han stod och sparkade med frambenet mot magen ett tag när han hade fått mat. Jav befarar ju självklart det värsta på en gång.. Men jag kliar honom lite där han sparkar med benet men han sparkar en gång till och då tar jag honom från maten och ut i stallet för att han inte ska kunna äta mer. Då blir han jätte arg och börjar skrapa med hoven i golvet och försöker hela tiden ta sig in till maten i lösdriften (som är stängd och fungerar nu som en jätte box). Så jag tar ut honom ifrån stallet och då står han som ett ljus. Inget mer sparkade, ingen tendens till att vilja rulla sig, bara allmänt super hungrig ... ;) så han får då gå in igen och fortsätta äta. Då börjar han sparka lite smått med benet igen men slutar efter ett tag.
 
Jag försökte se om magen var uppsvälld på någon sida men det var det inte och det bubblade bra och allt verkade normalt så jag lämnade honom och gick tillbaka efter en timma och då stod han lugn och halvsov så det var nog ingen fara endå :)
Nu när jag skulle ge honom kvällsmat så var han också lugn och inget mer sparkande. Jag vet inte vad det där kan ha beror på ärligt talat... :/
Men han är lugn nu och allt verkar okej igen så det är bra.
 
Han har även fått äta lite gräs när vi har ridigt. Men det har ju varit ytterst lite. Någon tugga här och där medan vi går, sådär. 
Det som oroar mig lite är alla dessa foderbyten som han fått på en väldigt kort tid...
Från kraft och gräs dygnet runt till ingenting, till att äta ett slags hö till, att äta ett annat slags hö, till att vänjas in på gräs igen.... Det låter ju inte som om hans mage har någon lätt tid just nu... :/
 
Men övergången till gräs ska gå långsamt. Jag börjar med att bara låta honom äta medan Vi rider tills på onsdag. Då tror jag att jag tänker handmata honom ca 1-3 min efter att han fått hö givan så han Inte slänger i sig gräset. Och sen får man öka sakta och successivt efter det. Men det blir nog mycket handmatning i början.
 
Någon som har något tips på hur långsamt invänjningen ska gå? :) (hur fasen stavas invänjning?!)
Skritt-tur i skogen med Julia var vad som hände idag :)
Nöjd kille som har fått sin mat :)
 
kram! Jossan

Kommentarer:
Postat av: Frida

Jag har ingen aning om hur långsamt det ska gå, men du kanske kan klippa gräs och blanda i höet. Kanske inte nu på en gång men när han vant sig lite mer :)

2012-09-24 @ 10:39:32
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se
Postat av: malin

tre veckor tar det för en häst att vänja in sig på nytt foder :)

2012-09-26 @ 21:54:50
URL: http://malinsjolander.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0