2013-02-28 @ 18:03:38

8-1=0?

Haha, ja? Är jag korkad eller? Nej, för detta handlar om självförtroende.
 
Jag måste säga att sedan jag började gymnasiet så har jag utvecklats otroligt mycket som människa och "i mig själv". Jag har alltid varit lite små blyg och går helst inte och pratar med vem som helst. Men när jag började gymnasiet så blev jag illa tvungen att kliva ut ur min blyghet och ta kontakt med andra personer eftersom jag lämnade alla mina gamla "kompisar" bakom mig och började på ett gymnasium där jag inte skulle känna någon. Det var det bästa valet jag gjort i mitt liv! Jag är fortfarande lite blyg och det är "svårare" att prata med killar än med tjejer även om jag tycker att det är lättare att vara med killar än med tjejer... Men i alla fall så stärkte det här mitt självförtroende så enormt. Jag brukade väldigt sällan tycka att jag var "snygg" eller söt men nu kan jag tycka det nästan varannan dag och det blir bara bättre och bättre.
 
Men vad menar du med 8-1=0 då? Jo, så här är det. Det var min mamma som kom hem efter att hon varit på en föreläsning med jobbet och berättade detta för mig: Du kan få 8 komplimanger på en dag som höjer din självkänsla men det räcker med en negativ kommentar för att du ska vara tillbaka på noll igen.
Och hur ofta är det man får så många komplimanger innan en dålig kommer?
Inte så ofta, därför måste du själv försöka leta efter de där 8 komplimangerna till dig själv och ge dig dem. För om du gett dig själv de där komplimangerna så kan du klara av den negativa kommentaren som kommer från någon annan eller kanske från dig själv sen.
 
Det är detta som hjälpt mig med mitt självförtroende, att jag börjat ge mig själv komplimanger och leta efter de bra grejerna istället för de dåliga. Det är klart man ska vara medveten om det dåliga också men fokusera på det possitiva och var inte så jäkla svensk ;) 
 
Alla borde testa att ge sig själva komplimanger då och då! :)
 

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0