2013-02-19 @ 10:28:00

Min Atli - ridning/utveckling

Som jag sa tidigare så tycker man ofta att han är vacker att kolla på - när han står still... Haha!
Han har väldigt fina grundgångarter, alltså skritt, trav och galopp men tölten är inte hans starkaste sida men den kommer mer och mer och jag tror att han kan bli jäkligt fin när den väl är "färdig". (Om man någonsin kan kalla något "färdigt" på en häst.)
 
Att rida Atli kan ibland kännas som att sitta på en smörklump i en het stekpanna. Han är stor och det är lite häst att håla reda på. Dessutom är han otroligt mjuk och smidig så det är lätt att han flyter ut åt något håll då och då. Dock är det inget problem för mig som kan honom jag vet hur jag ska rida för att få honom att göra som jag vill. Mina tränare har heller inte det problemet men när det kommer någon som inte är så van att rida honom eller inte har ridit så mycket så kan det bli svårare att hålla koll på bogar och bakben och allt vad det är!
Han är också väldigt känslig för sätet och hjälper i överlag och det brukar inte heller underlätta för någon som aldrig provat honom. Jag uppskattar dock det enormt och tränar varje dag på att få det ännu mer finslipat och "lätt" ridet.
Hans skritt är stor och luftig med långa steg och han rör sig mycket i ryggen. Det känns som en riktig storhäst-skritt när man sitter på honom.
Sämsta poäng: 5.0 (rätt säker på det)
Högsta poäng: 6.0
 
Traven på honom har alltid varit stark och jag tror att den har alltid funnits där det är bara det att jag inte kunnat ridit fram den. Men det finns nog lite mer att hämta här ändå tror jag även om den är väldigt fin nu också.
Sämsta poäng: 4.0 (eller 4.5 men tror mer på 4.0)
Högsta poäng: 6.5
 
Galoppen var det enda han valde där ett tag och det säger väl lite om vilken gångart han tycker bäst om ;) Den är också stor och luftig med mycket gång precis som de andra gångarterna..
Sämsta poäng: 5.5 (kanske att jag fått någon 5.0)
Högsta poäng: 6.5
 
Och sen kommer vi till tölten. De andra gångarterna har alltid varit mer eller mindre stabila men tölten har gått från att vara något till ingenting till att komma tillbaka med stormsteg och bli bättre än någonsin! Nu gör vi alltså stora framsteg med tölten. Självklart går det bättre och sämre beroende på dagen men vi trippar långsamt framåt tills han tar ett super kliv och sen fortsätter vi att trippa osv. 
Min sämsta poäng här har varit 3.0 tror jag och min bästa har varit 6.0. Det visar ju på vilken otroligt variation det har varit på min och Atlis tölt.
Så här har det sett ut:
Förra våren kunde ett riktigt bra pass se ut så här, bitvis. Det här är dock lite snabbare tölt än de andra bilderna.
 
Sen så hände det något, jag antar att det var jag som inte kunde rida min häst korrekt... Och det här blev hur ett riktigt super pass kunde se ut.
 
Och nu är det här hur ett riktigt bra pass kan se ut. (Den här bilden var i och för sig ett lycko-kort eftersom detta var inget bra pass men det kan se ut så här nu.)
Så det har verkligen varit en berg och dalbana...
 
Men det som jag tycker är roligast och det som kommer bli mest spännade att se, är när jag får testa köra med vikter på honom! Jag har aldrig gjort det hittills eftersom han inte orkat/orkar så den dagen längtar vi efter ;)

Kommentarer:
Postat av: rebecca

Kul och läsa! :D go gogo!

Svar: haha tackar tackar ;)
Jossan

2013-02-19 @ 10:43:46
URL: http://rebmj.blogg.se
Postat av: Frida

Roligt att läsa, påminner lite om Guffi. Stora killar med lätt och svårt för samma gångarter :)

Svar: Haha ja :)
Jossan

2013-02-19 @ 11:58:01
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se
Postat av: Alexandra

Stoor skilnad på tölten! Börja med 120 vikter, det är inte så tungt alls. Det är lite bättre än att slänga på 170-200 grams boots. Jag rider med boots någon ynka gång ibland och då har jag 120grams (inte någon speciellt stor skillnad). Har ett par 185grams också som jag ska byta till senare i vår :D

Svar: Ja, fast sist jag provade orkade han inte ens neoprene boots ;) Han reagerar på att det bara är något på fötterna. Jag red i och för sig bara med dem två ggr så han vänjer väl sig efter ett tag också men jag ska defenitivt börja på så vis som du beskriver sen :))
Jossan

2013-02-20 @ 16:11:35
URL: http://www.alexandrawesters.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0