2013-02-18 @ 22:52:01

Min Atli

Fick en fråga om vi inte kunde skriva lite om våra hästar, hur dom är och utveckling som skett osv. och visst kan vi det! Dock så är ju Julia borta så ni får vänta ett tag på att hon berättar om Stelpa och så men jag kan berätta om Atli redan nu ja!
Detta är alltså min fina plutt Atli som är ca 145 cm i mankhöjd, alltså igentligen inte så pluttig.
Han är efter Nökkvi frá Vestra-Geldingaholti och Gaia frá Keldnakoti (1:a klass bedömd). Färgen har han fått ifrån sin mamma och tempramentet från hans pappa. Eller ja den delen om att han inte kan så still längre än 5 sekunder är från Nökkvi i alla fall.
Han blir 6 år nu i år men är psykiskt fortfarande 4 typ ;) Han är en sån häst som tycker att han är välidigt liten även om han är väldigt stor.. Han kan bli lite buffligt och på om man inte passar sig och visar vart man står men han är också väldigt go och gör absolut ingenting för att göra någon illa han fattar bara inte att man inte kan stå kvar när han ska buffla på en.
Han är också en riktig liten godisgris och med lite godis kan man få honom att gör precis vad man än vill. Han lär sig också ortoligt fort vilket märks tydligt även i ridningen.
 
Han älskar att gosa och busa och gör det helst bara med mig ;) Jag brukar säga att jag är hans när jag är i hagen för ingen häst får komma nära mig när han är i samma hage som mig. Jag är hans matte punkt slut. han är även högst i rang i flocken så att flytta på andra är ingen match. Sen är det absolut inte så att han tror att han kan köra runt mig hur han vill utan där vet han vem som bestämmer.
Han är också sent kastrerad, han blev kastrerad för två år sedan nu, alltså när han var 4 år gammal. Så ja, lite av hingsten finns fortfarande kvar i honom därav är han högst i rang och tror att han själv är störst, bäst och vackrast, bokstavligen. Det syns långa vägar att han själv tycker att han är vacker och det ger honom en ortolig utstråling som gör att han syns väldigt tydligt i mängden. Sen brukar jag skämta om att det inte hjälper hans ego att alla människor som ser honom också tycker att han är vacker, haha! Skämt och sido men jag får en del komplimanger när vi är ute och rör oss vilket alltid är roligt :)

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0