2013-02-13 @ 21:36:00

Min häst ÄR fin!

Det är något som jag kan glömma bort och jag glömmer det rätt ofta.... Tyvärr måste man väl säga!
 
Idag åkte jag till Peter och skulle ha lektion. Jag hade redan bestämt innan att jag var inte den som skulle rida passet utan det skulle Peter få eftersom jag inte riktigt kan rida och framför allt inte ge eftergifter som jag borde nu med tummen.
Sagt och gjort så värmde jag bara upp Atli och sen fick Peter rida resten av ridpasset och oj, oj, oj.... Min häst kan! Det såg jäkligt fint ut och för första gången på hela vintern som Atli börjar orka gå på volt och i form dessutom! Med ordentliga bakben! Jäkligt fin var han! Han orkade inte lika mycket i höger varv som vänster men det gick i höger också när han började lyssna på hjälperna.. Som sagt så är han liiite bekväm av sig och för att kliva ur comfort zonen kan det behövas en riktig tillsägelse.
Sen så är det ju inte jätte mycket tryck i honom men det handlar bara om styrka så det kommer med tiden :)
 
Jag tror att det kan bero lite på mig att han är lite mycket svagare i höger varv. Självklart vet jag att hästar har en bättre och en sämre sida men olyckligtvis så har jag det också. Ännu mer olyckligt är det att vi har samma varv som sämre varv, Jag och Atli. Jag är ju höger hänt och också höger "bent". Alltså är jag lite svagare i vänster ben och har heller inte riktigt lika mycket koll på det benet.
 
Men men jag måste snabba på här eftersom jag måste plugga också!
 
Det jag ska träna på är att han inte ska streta emot handen och att ha honom i form i tölten och få igång honom i tölt från öppna. Alltså ska vi träna på att samla i öppnor också. Målet är en mer avslappnad tölt med eftergift i nacken!
 
(Gammal bild)
Fick också en hel del beröm för min ridning och jag fick också höra att han tycker att jag har den där känslan för att rida! Det är jag stolt över att han sa för det var verkligen inget han behövde säga så jag tror att han verkligen menade det :))

Kommentarer:
Postat av: rebecca

Ungefär som jag och Nótt också ska träna på :D

Svar: Ja jag såg det ;) Är Nótt femgångare? Jag kommer inte ihåg vad du sa :)
Jossan

2013-02-14 @ 08:01:29
URL: http://rebmj.blogg.se
Postat av: Frida

Roligt! Hoppas tummen läker fort så ni kan träna som vanligt igen :)

Svar: Ja! Det gör jag också :)
Jossan

2013-02-14 @ 08:43:48
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se
Postat av: rebecca

Ja troligtvis:D Albin la henne i pass en gång och den blev helt ok! Men ska inte träna den förrän tölten är helt ok. Hon ska ju iväg på träning till Eyvi efter vintermästerskapen för ev visning. Hoppas det bli visning för då får vi se hur hon ligger till :D

2013-02-14 @ 09:41:14
URL: http://rebmj.blogg.se
Postat av: rebecca

Men det är det som är lite klurigt. Ibland blir hon passtaktig i tölten (stel och styv mot handen, som ex på tävlingen) och ibland vill hon gå ner i sin flotta trav haha!

Svar: Aha! Okej jag förstår! :) Ja, jag hopas också på visning ja ;) Det är alltid roligt :)
Jossan

2013-02-14 @ 09:42:06
URL: http://rebmj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0