2013-01-07 @ 21:38:21

Annalysera.

Imorgon ska jag analysera Atli in i minsta detalj! Jag ska försöka analysera mig själv också för att se vad jag gör under hela ridturen. Det kommer inte bli fokus på hur jag sitter, för det vet jag redan är åt fanders, men på hur jag rider. När jag spänner mig hur jag gör olika övningar och när jag stöter på problem. Jag ska analysera hur Atli gör när jag ber om olika saker och hur han känns och beter sig.
Sen får vi se om jag kan dra några slutsatser av det.
 
Det jag också tänker göra imorgon är att börja i skritten. Göra mycket halter och halvhalter för att se hur han tar dom. Framför allt göra det med kortare tyglar så han måste ha en högre samling vilket han tycker är jobbigt och få igenom det ordentligt.
Sen tänker jag göra mycket, mycket skrit - tölt/trav/galopp - skritt övningar för att få honom uppmärksam.
 
Jag börjar såhär så får jag analysera, dra slutsatser och utveckla/förändra om det behövs.
 
Imorgon ska jag tänka!!
 

Kommentarer:
Postat av: Tessan

det tycker jag låter asbra!!

Snabba kvicka hjälper gör honom mer vaksam på DIG.
jobba i skritt tills han lyssnar bra. Upp i trav eller tölt. Så fort han går emot, Bryt av direkt, få honom att lyssna igen och så vidare.

Jag leker enormt mycket med sitsen varje ridpass och har märkt att det gör galet stor skillnad på hur jag sitter.

Atli är så stor, mjuk och mycket gång. en sån häst är inte jättelätt. Men som sagt, börja från låga tempon och gå uppåt :)

2013-01-08 @ 18:45:05
URL: http://thereseflodin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0