2013-01-16 @ 14:59:00

Bara grovfoder?

Det här är något som jag funderar över jätte mycket! Jag kan säkert tro att hästarna mår bättre eller i alla fall kan klara sig lika bra på bara grovfoder som på både kraft och grovfoder.
 
Men Jag som har min häst på lösdrift med en flock på 5 hästar i alla olika åldrar kan inte bara ge min häst grovfoder. Jag och Julia tränar våra hästar 5 gånger i veckan i medelhård träning. De andra hästarna tränas inte överhuvudtaget och är 22 år och två 4 åringar. Det går omöjligt ihop sig att våra hästar ska ha lika mycket att äta . De går ute dygnet runt och får mat i grupp. Vi kan inte ge varje häst vad just den behöver för då kommer någon få för mycket respektive för lite mat. Då är ju kraftfoder lösningen! Sen kan man ju inte ge sin häst 2-4 kg grovfoder bara för att grovfodret inte räcker men 0.5-1 kg kraftfoder tror inte jag kan skada.
 
Vi ger ju våra hästar ca 1 kg hö när vi tar in dom bara för att vi ska slippa ge så mycket kraft. För oss funkar det bra.
 
Jag ger Atli just nu:
3 dl krafft grund
2-3 dl luzern hakkad strå (krafft)
1 dl krafft miner blå
Och 7-7.5 kg hö per dag.
(de får 6 kg hö ute i hagen och 1-1.5 kg i stallet när vi håller på med dom)
 
Det funkar jätte bra för Atli. Om jag bara skulle ge honom hö så skulle han säkerligen behöva typ 10-12 kg per dag. De andra hästarna som inte rids klarar sig på 6 kg hö och 2 dl havre och 1.5-2 dl luzern och 0.5 dl mineraler.
Jag vet inte varför vi inte bara höjer grovfodret till de andra men det är inte jag som sköter de + att jag är inte säker på att alla hästarna skulle äta sina mineraler om dom bara fick mineraler.
 

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0