2013-01-01 @ 23:35:25

Första ridpasset 2013!

Jahapp, nu har det nya året börjat! Sa det klick när klockan slog 12? Haha, nej de gjorde det inte men lite skönt känns det väl ändå med ett nytt år. Man kan börja på nytt lite, försöka skaffa sig nya, bättre vanor... sen får man ju se hur det går med det men ja, ja.
 
Idag så har jag först varit på födelsedagskalas för min kusin som fyller år idag. Sen så, som så många andra dagar, åkte vi vidare mot stallet. Tyvärr så blev det att rida ensam i mörkret idag. Jag kunde inte rida något tidigare och Jossan hade redan ridit men ja, det gick bra i alla fall.
För det första så, min sadel har börjat ligga bra, helt otroligt! Men jag märkte idag också att Stelpa har musklat sig över ryggen och rumpan endel, hon börjar få riktigt hjärt-form på rumpan som Jossan brukar säga. Den är inte lika rund längre utan lite mer musklad och formad. Det gillar vi!
 
Stelpa var lite stissig och på tårna idag. Jag tror det var för att hästarna och Jossan fick en lite kaotisk start på året. Hästarna hade inte kommit in och först vid tolvslaget när det smällde så tog de det rätt lugnt, men sen smällde det lite senare och då hade de blivit rädda och sprunigt längst bort i hagen och varit rädda osv. Det hade i alla fall löst sig i alla fall men jag tror att Stelpa inte är lika van vid fyrverkerier eller så tycker hon det är läskigare än vad de andra gör. Så hon var lite på tårna men det gick bra.
 
Våran ridplan hade tinat fram lite idag så värmde upp i skritt där. Böjde och flyttade och hon kändes rätt så mjuk och fin. Den första tölten var också riktigt fin. Sen började hon spänna sig lite tyckte jag och hon var lite låst i bogarna ett tag. Jag ville inte köra mina serpentiner över vägen för jag var rädd att hon skulle halka då om det gick fort men efter ett tag testade jag lite i alla fall. Det gick bra, jag tog det lite lugnare än vanligt men det hjälpte. Hon slappnade av mer och blev lösare i bogarna. Galoppen kändes också bra idag, fick både höger och vänster och det gick riktigt bra bitvis.
Traven var dock lite stel och struttig eller vad jag ska säga. Det kändes som om hon inte riktigt vågade ta ut stegen som hon brukar. Vet inte om det var isen som hämmade henne eller om hon var stel men jag skulle tro att det var delvis isen. Så på traven fick vi sänka kraven. Haha det rimmar! Men jag är nöjd ändå, imorron ska jag och Jossan rida ut medan det är ljust, härligt!
 
Idag körde vi på med alla reflexer vi hade!
 
Kram

Kommentarer:
Postat av: rebecca

Det är bra, man måste synas :D

2013-01-02 @ 00:21:53
URL: http://rebmj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0