2013-01-20 @ 18:14:21

Förvirrad, trött men jäkligt nöjd!

Ja det är min beskrivning på hur jag mår just nu! Har ju varit på Gummi-kurs idag och jag kan bara säga at jag är nöjd! Han var en helt annan häst andra passet och det var till det possitiva MEN nu är jag jäkligt förvirrad också... Peters och Gummis filosofier är totalt annorlunda och jag vet inte hur jag ska bete mig..
 
Peters folisofo om hur jag ska gå tillväga är ju att samla honom mycket så jag får med bakbenen ordentligt hela vägen in i tölten och sen behålla det vilket kräver ganska mycket underhåll från min sida. Peter och jag har poängterat att det blir lite spänningar och det är inte helt smidigt men Peter säger att det kommer att lösa sigt när Atli blir tillräckligt stark för att orka gå i form med bärande bakben. Typ att formen ska komma från bakbenen. Dessutom menar han att jag har en så pass fin grundridning på honom så att det kommer att gå smidigt att få ner honom i form sen utan spänningar.
Detta sätt vet jag ju funkar också eftersom det har gett resultat men det är väldigt krävande av mig och jag tycker inte att Atli blir helt självgående i tölten.
 
Gummis filosofi om hur jag ska gå tillväga är att sänka kraven på den höga samlingen för just nu bara spänner han sig och går uppåt istället för framåt och det är något som jag också tänkt på. Sen han slutade så tvärt att springa iväg ifrån arbetet så tycker jag att jag tappat framåt bjudningen i honom. Det var ju inte framåt bjudningen som jag ville tabort det var "okontrolerbarheten" som var problemet. Men jag tycker då att han har börjat tänka mer bakåt än framåt och det finns liksom inget bjud i honom längre.
Idag var dock en liten extrem dag för så här myket bakåt brukar han inte tänka... Men i alla fall så fick jag öva mycket på mjuka och lösgjorda övergångar där han samlar sig till viss mån men den mesta tankekraften ligger på att gå framåt. detta funkade också super bra och visst jag tappade lite bakben när vi gjorde denna övning men det var fortfarade en ren tölt. Det var mycket fokus på form och bakben men framför allt över gångar. Det skule inte få bli några hopp i samlingen utan han skulle vara bekväm med situationen. När jag då gjorde en korekt övergång så behövde jag bara sitta där utan någon inverkan på honom och han gick i form med lite mindre bakben än med peters metod men fortfarande en bra tölt-takt.
 
Så nu är jag sjukt kluven över hur jag ska göra.. Peters sätt kommer kanske ge snabbare resultat men Gummis sätt känns sundare för Atli. Samtidigt som jag känner att Gummis teori är lite för lätt. Jag tror att jag kan sätta lite mer tryck i honom utan spänningar.
 
Jag tror att jag ska göra en härlig blandning av bådas tekniker men då är problemet att jag fortfarande måste ha en tränare och helst skulle det ju då vara någon som gör mittemellan Peters och Gummis teorier och kör på "min" teori. Eller så måste jag prata med Peter och fråga om vi kanske skulle kunna utgå från något sådant men det känns ju också helt knäppt att jag vill ändra på hans rid sätt..
Eller så får jag köra Peters teori på lektionerna och min egen hemma eller något.. så får man väl se vilket håll det vänder åt helt enkelt.
 
So confused! :S
 
Finns några filmer också som jag kan visa er sen :) Mobil filmer men ändå helt okej!
Nu ska jag läsa min bok som jag kanske berättar om någon annan gång :)
 

Kommentarer:
Postat av: rebecca

Åhh ja film!!!:D

Och vet du, jag har kännt ( känner) EXAKT likadant som dig. Två olika tränare som tänker helt olika MEN då har jag valt ut det som jag tycker passa Nótt bäst och som vi trivs med. En liten blandning av båda helt enkelt. Rid som tränaren säger sen kan man ändra det man vill hemma- och variera! Självklart kan du även ifrågasätta tränare och fråga "tror du inte det här blir bättre eller hur tror du hästen reagerar om vi gör så här?" osv

Glöm inte, imorgon kl.10.00 publiceras mitt och Michaelas inlägg 3!

Inlägget kan väcka känslor och tankar så kommentera gärna det just du tycker och tänker! :D

Svar: Ja jag tror jag får göra så.. Dock så kände jag nu att jag får nog köra på min alldeles egna teknik för ingen utav tränarnas teknik funkade igår.. Haha! Men men så kan det gå!
Jossan

2013-01-20 @ 18:50:57
URL: http://rebmj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0