2013-01-21 @ 14:36:00

Övning för "dykande" hästar!

Jag har hittat denna övning på Hippson och det här är något som jag får en kännsla av att många kan ha problem med. Jag har i alla fall detta problem och jag tänker testa på denna övning! 
 
Det är alltså om övergångar! Allt ifrån skritt till galopp och från tölt till trav. Allt funkar! En väldigt simpel övning men ack så användbar!
 
Gör så här:
A.

Börja på böjda spår, till exempel på stora volter. Gå något steg innanför spåret så att du tvingas använda ytterhjälperna.
- På böjt spår är det lättare att hålla hästen i ramen. Hästen ska vara korrekt böjd mellan innerskänkeln och yttertygeln; man vill att den ska böja sig i bålen, säger Martin.
Växla gångarterna. 
-Trav till skritt, trav till galopp och sedan galopp till skritt är väldigt bra.
  
B.
Du kan också minska volten så långt det går med hästen i balans. 
- Hästen får inte välta och lägga sig mot innerskänkeln.
  
C.
När arbetet på böjt spår fungerar kan du gå över till att rida raka spår, men håll dig ett steg innanför spåret så att du tvingas rida vägen.
 
Tips:
- Det ska vara övergångar där hästen måste trampa vidare på bakbenen. Hästen ska inte ramla in i övergången.
- Man måste vara lite snabb i handen. Ju längre och kraftigare förhållningar du tar, desto mer ger du hästen chansen att hänga.
 
 
Någon mer än jag som känner att man kan få användning för den här?
 

Kommentarer:
Postat av: rebecca

Intressant!!:D

2013-01-21 @ 20:01:22
URL: http://rebmj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0