2013-01-06 @ 00:15:00

Uhhh...!

Atli gick inte bra idag. Eller det beror på hur man ser det. Takten var hela tiden fin, engång var det trav-aktigt och ibland blev det lite arga hopp och stutts. MEN tempot var vi helt enkelt, absolut inte eniga om. Han ska bara springa på och tappa allt och jag säger jobba och gå långsamt och, lets face it, det är inte lätt att hålla emot en 400 kgs häst när den sätter den sidan till.... Jag blir knäpp!!!
 
Vad gjorde jag för fel för att det skulle bli så här?!
 
Bara massor av dragkamper hela, hela, hela tiden. Jag är så less på det! Det känns inte som han kan bära sig själv för 5 öre. Inte ett steg i tölt kan han bära sig själv! Jag måste hela, hela, hela tiden vara där och passa honom så han inte faller isär! Vilket han gör ändå....
 
Va hände med den lite lugnare hästen med halv bra vilja som jag köpte? Den som hade alldeles lagom med speed och vilja???
Nej, jag har tydligen köpt mig ännu en racer häst som skiter fullständigt i vad jag vill!! ÅHH! Jag blir så trött!!!
 
Grejen är att jag kan inte göra något åt det! Jag kan inte "bestraffa" honom i tölten genom att göra det jobbigare för då faller han isär och jag kommer vara på ruta ett igen med tölten! Och dit ska jag bara inte igen! Det är ett helvete!!! Passtakt är inte lätt att träna bort men det krävs inte lika mycket kraft av ryttaren för att göra det bättre! (inte på de hästar som jag ridit i alla fall) Här får man kämpa som en gris för att han ens ska tänka på att ta med dom där bakbena så att det blir rätt takt!
Lite överdrivet kag vet men jag avreagerar mig just nu, ta inget personligt.
 
Rid-suget är i botten kan jag säga. Jag har ingen lust att gå ut till honom imorgon. Jo, jag ska klippa honom och det är roligt så det vill jag göra men jag vill inte rida.
 
Jag känner mig bara så extremt värdelös för att jag inte kan få det att funka.
 
 
 
Gonatt.

Kommentarer:
Postat av: rebecca

Glöm dina bekymmer, imorgon kommer nya vännen!
Endel dagar är inte alltid dom bästa, kolla bara på min dag igår.. haha fyfn!!

2013-01-06 @ 08:58:17
URL: http://rebmj.blogg.se
Postat av: Emma G

Sv: Men borde inte jag fått något isåfall? Har inga "sår" eller så överhuvudtaget. Ska ju skicka in provsvar, då får jag ju veta vad som växer där i iallafall ;)

2013-01-06 @ 10:33:24
URL: http://freyfaxi.blogg.se
Postat av: Amanda Sundén

Kämpa på så ordnar det sig :)

Svar: Tack! :)
Jossan

2013-01-06 @ 17:22:29
URL: http://asunden.blogg.se
Postat av: Linda

Lilla vän, jag vet hur du känner dig. Såna där perioder får jag och Fifa, bajsperioder och man vill inte se hästfan haha. O andra sidan vill man ju bara ut och testa och utmana ändå.

Jag kanske kan komma med några tips men det är så svårt när man inte sett hästen. Största problemet för dig är att han tar för mycket stöd och vill rejsa iväg?

Fifan kommer i perioder ibland när hon tar för mycket stöd. Ibland IBLAND så behöver hon mer stöd vid utvecklingen, när hon tar ett steg framåt i ridningen, då har jag lite mer i handen än vad jag brukar ha. Det är jobbigt för henne och hon klarar inte att gå där själv ÄN.

Dock måste man släppa på stödet i några steg. Eftergiften är viktig i såna här lägen annars är det så lätt att de tar för givet att ha ryttarens stöd hela tiden. Så när du tycker han töltar bra, släpp honom, ge eftergiften och låt han gå fritt några steg. JA han lär tappa o andra sidan hur ska han annars lära sig att gå utan ditt stöd. Så gör så, i alla gångarter, eller iaf där han bli för tung. Så gör man så fram och tillbaka

Något annat du kan göra är ju det vanliga lösgörandet, böja böja böja, förflytta.

Något mer du kan göra är att göra det obekvämt för honom när han drar eller blir tung, gör det bekvämt för honom när han gör rätt. Det vill säga att du kanske "sågar" och grejar och fipplar med tyglarna när han är tung och så fort det släpper lite så släpper du. Han ska inse att det inte är bekvämt att gå där han går idag.

ELLER så har du lagomt korta tyglar och samma kontakt i tygeln utan att röra din hand, det är HAN som ska ge sin egna eftergift. Inte plocka eller krama i tygeln utan den ska vara stram och ha ständig kontakt tills att han släpper själv, därmed ger du efter i din hand.

Sånt här kan ta tid, men det är ju så med ridning, det är så fram och tillbaka och ena tiden så flyger man fram och andra tiden är det så hemskt att man bara vill slänga sig i backen och ge upp..

Men det här fixar du för jag tror på dig :)

Kramar om

2013-01-06 @ 21:52:28
URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Alexandra

sv: då är det du och jag som gillar långa :)

2013-01-07 @ 10:50:16
URL: http://www.alexandrawesters.blogg.se
Postat av: C

Hej!
Jag känner igen mig en hel del. Min häst är som förbytt (började några dagar före nyår). Han som alltid varit lugn, har nerv under ytan och har till och med dragit ett par gånger. Både på ridbanan och ute. Tölten är travtaktig som tusan och jag kör på longering, promenader, skritt på volter. Jag tror att hans beteende kan ha att göra med att det snart är vår, det blir ju vår tidigare för hästarna. Pälsfällning ska igång och allt runt omkring påverkar mer än vad man tror. Råden som jag får är att köra på det som går bra,och fungerar för det han kunnat innan, kan han fortfarande,men det är ingen idé att hålla på med det just nu. Rätt som det är, kommer rätt tillfälle att ta upp det igen.
För mig är det skritt och trav just nu, och markarbete. I fredags bästa tölten någonsin, i lördags ingen alls:)

Svar: Ja, dom är ju levande varelser de med och då kan det ju ske förändringar, det ska och får ske förändringar oavsett om man gillar dem eller inte ;)Ja kanske har det med våren att göra, att han blir piggare på grund av det.

Ja, jo jag kör ju helt klart mer av sådant som funkar och mindre av tex tölten som inte gör det.
Hade tänk åka till tränare i helgen också och rida ut med honom så jag får hjälp :)

Detta inget som kommit plötsligt utav det är jag som plötsligt tröttnat på det :) tänderna var helt felfria i oktober men självklart förhindrar inte det att det skulle vara något nu. Men jag utesluter nog det ett tag till :)

Tack så mycket! :)
Jossan

2013-01-07 @ 12:24:52
Postat av: Josefine

Jättebra tips och stöttande kommentarer, bara en tanke från mig är han kollad i munnen? Kanske är någon hake eller något ivägen! :)
/Jossan och kulan

2013-01-07 @ 13:58:55
URL: http://Isbitarna.se
Postat av: C

Tänkte på det först, men han ser liksom spöken. Monstrena bor bakom snöhögar och i skogen:) Är jättefin i munnen och tuggar jättefint på bettet. Ibland känner man inte igen älsklingarna. Vi håller oss till det som lätt just nu. Det händer nog en del utvecklingsmässigt också. Jag ska koncentrera mig på det jag tycker fungerar just nu, så får vi sköta resten på helgkurser. Kanske kör jag en extra koll av tänderna också:). Din häst är ju otroligt fin och har jättemycket rörelser, helt plötsligt är nog allt på plats igen.
/Cissi och Trostan

2013-01-07 @ 15:14:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0