2013-03-23 @ 10:26:30

Gårdagens ridpass - yes, jippi, woho!!! :D

Haha, jag är så nöjd över gårdagens ridpass. Det känns som om saker och ting faller på plats mycket mer nu efter lektionen. Jag var peppad på att rida redan innan jag åkte till stallet. Jag hade bestämt mig för att jobba igenom henne ordentligt på banan idag och verkligen få henne att släppa helt i båda varven. Jossan är ju sjuk så jag blev ju själv i stallet, men det kan ju vara bra att rida själv ibland också. Speciellt på vår ridbana för den är så liten.
 
Jag började med att jobba Stelpa på marken och mjuka upp henne där först. Körde volter där hon ska böja igenom ordentligt och jobba på med ytterbogen. Skänkelvikning från marken, och lite kyssa stigbygeln. Ska försöka ta kort på de här övningarna idag så kan jag visa och förklara bättre ;)
Sedan hoppade jag upp och forsatte med volterna, haha det är mycket voltarbete nu. Jag gjorde två volter där jag släppte yttertygeln så att hon skulle sträcka ut bogen och verkligen böja igenom hela kroppen, sen två "vanliga" volter så att jag fick med bogen ordentligt igen, sen två volter där jag släppte yttertygeln osv.
Jag gjorde volter i varje hörn och efter ett tag så la jag till att hon skulle flytta skänkelvikning ut till spåret efter varje volt. Det fungerade också bra.
 
När hon kändes mjuk i tölten så gick jag över till tölt. Då gjorde jag så att jag först red på fyrkantsspåret något/några varv. Sen började jag jobba in henne på en volt som blev mindre och mindre. När volten hade blivit liten och hon släppte så fick hon beröm och så gick vi direkt ut i andra varvet, fortfarande i tölt. Där red jag också på fyrkantsspåret ett tag innan jag tog in henne på volt, jobbade igenom och när hon släppte gick ut i andra varvet. Så höll jag på tills hon var helt mjuk, med lite småpauser inlagda såklart. Småpauserna var både skritt och trav. Traven var sååååå fiiiiin! Åh, haha jippi, wow!!! Yes!
Det var verkligen trav, och inte bara trav, det var bra trav! Snygg trav!
 
Hon verkade tycka det var ganska jobbigt när volten blev liten i tölten, då tappar hon ganska mycket fart och man får jobba som bara den för att hålla tölten. Men jag hade viktboots på också och då blir det ju ännu jobbigare. Hon jobbade bra men eftersom hon var lite seg så fick hon lite extra havre. Hon har börjat fälla nu också och då brukar hon bli lite slöare och behöva lite mer energi.
 
När vi var klara på banan så gick jag ut på vägen och tränade lite mer trav och galopp. Det fungerade också bra och traven var fortfarande superfin! Det är som Peter säger, att traven kommer om man tränar tölten. Man måste bara träna tölten rätt. För någon vecka sen klagade jag på att traven alltid var så kort och struttig, nu travar hon klockrent med stora steg och i form!!! :D Woho, det går framåt!
 
Nu blev det ett väldigt långt inlägg men det gick så bra igår. Nu har jag hittat var jag ska igen och det är sååå mycket roligare då. Ska ut till stallet idag också och rida. Blir nog lite lugnare idag för hon blev rätt trött igår men ska försöka få någon att ta lite kort som jag kan visa, så att ni slipper sitta och läsa långa uppstatser utan bilder ;)
Fina hästen! <3
 
Kram

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0