2013-03-04 @ 17:38:38

Min Stelpa!

Fick önskemål om en liten presentation av våra hästar så jag har skrivit ihop en liten text om Stelpa här.
 
Stelpa är född 2005 och jag har haft henne i ca 1,5 år.
 
Det är himla svårt att beskriva Stelpas personlighet för den är verkligen speciell och jag kan inte riktigt sätt fingret på vad som är henne personlighet, ändå så har hon väldigt stor personlighet.
Hon är en häst som gärna gör rätt och testar nya saker, men hon ifrågasätter alltid när det blir jobbigt och kan ha ett riktigt stohumör. Hon är för det mesta ganska orädd men det finns tillfällen när hon kan stressa upp sig.
 
Det tar lång tid att hitta knapparna på henne i ridningen. Det tar ett tag innan man blir samspelt med henne. Sen så ifrågasätter hon som sagt alltid när man ställer krav på henne. Men hon brukar vara väldigt snäll med nybörjare, då tar hon det lugnt och är väldigt snäll.
Stelpa och mina småsystrar.
 
Stelpa är nästan alltid väldigt lätt i munnen och man har inte mycket häst i handen. Hon är en femgångare med stark pass, dock så har vi inte börjat träna den än. Hennes strakaste gångart är tölten tror jag. Det är den vi har tränat mest. Men traven är egentligen den enda gångartern som är svag. Galoppen är klockren om man har tillräckligt med fart, hon klara inte riktigt den korta galoppen än, och skritten fungerar ju alltid.
 
Högsta poäng för respektive gångart:
Tölt - 5,5
(bild från: http://guffiframidfelli.blogg.se/)
 
Trav - 5,0
 
Skritt - 6,0
 
Galopp - 5,5
 
Jag tänker inte så mycket på det när jag rider men om man kollar tillbaka så är det stor skillnad på Stelpa sen jag fick henne. Alla gångarter fungerar ju mycket bättre nu och hon är stabilare i ridningen.
 
Film på när jag gör lite konster med Stelpa...och misslyckas i slutet :P
 
På marken så är Stelpa för det mesta väldigt lugn och stabil. Det är ibland som hon kan stessa upp sig men hemma på gården är hon nästan alltid lugn. Hon är väldigt nyfiken och testar gärna nya saker. Hon kan gå lös efter mig som en hund, gör allt för godis och jag få klättra runt hur jag vill på henne och hon bara står där.
Med andra hästar kan hon dock vara lite för tuff för sitt eget bästa ibland och hon har fått lära sig lite den hårda vägen att hon inte bara kan göra som hon vill.
 
Så det var lite om min lilla häst! Hoppas ni gillade det :)
 
Kram

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0