2013-03-20 @ 15:40:09

Pigg Stelpa. Trött Julia.

Igår var jag i stallet :D Äntligen! Hade ju inte vart där på 5 dagar! Som tur är så fick jag inte så mycket överskottsenergi för det. Haha man har ingen energi kvar när man kommer hem från 4H evenemang... men roligt är det.
 
Vi började med att värma upp hästarna på banan. Stelpa var fin i vänster varv och släppte bra. I höger så ville hon dock inte släppa när volten blev mindre. När den fortfarande var ganska stor så var hon avslappnad men när den blev liten så ville hon inte. Det blir ju jobbigare att gå på liten volt så jag förstår ju att hon stretar emot och det är himla svårt att få henne att släppa. Det gäller att snappa upp de där få stegen som kommer ibland och vara blixtsnabb men eftergiften.
 
Sen gick vi ut på vägen. Tanken var att vi inte skulle rida så långt men det hade Stelpa andra åsikter om. Vi skulle vända vid ett ställe där det var lite större och jag tänkte först rida på volt lite där. Det tyckte inte Stelpa om. Så fort hon kom med huvudet åt hemåt hållet så började hon streta och skulle bara springa hemåt. Sen gick hon ner i form när jag fortsatte hålla kvar henne på volten tills vi kom till samma ställe igen då gjorde hon likadant. Hålla kvar henne på volten var ju inte heller lätt i början, hon försökte med diverse kast åt sidan för att få springa hemåt. Det fick jag i alla fall stopp på tillslut men gå i form en hel volt tänkte hon inte göra.
Så vi red runt där ett tag, lite längre än tänkt...
 
När vi väl började rida hemåt så red Jossan om i galopp medan jag och Stelpa skulle hålla ett lägre tempo. Det tyckte hon inte heller om. Hon har blivit väldigt tävlingslysten Stelpa. Så fort en annan häst rider om så ska hon bara springa ikapp. Så vi hade en liten diskusion om i vilket tempo vi skulle rida också. Hon har blivit himla stark också. Haha, hon kanske har lite överskotts energi efter den här vilan...
 
Får se hur det går idag. Konditionen börjar komma tillbaka också, hon fick ner floset rätt snabbt igår också. Härligt, härligt! :)
 
Kram

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0