2012-03-17 @ 22:03:00

Mundelar


(Klicka på bilden för att få den större)

Detta är de olika munndelarna som kan finnas på bombers betten. Vet inte riktigt vad alla är till för men jag antar att dom där järnet är snurrat tex. round twist, square twist och slow twist snaffle är skarpare än ett slätt och runt bett. Bara rent logiskt tänkt så kan det inte vara skönade att ha ett sånt i munnen.
 
Cherry roller vet jag är för att hästen inte lika lätt ska kunna bita sig fast i bettet. Också väldigt logiskt eftersom hästen inte kan lyfta upp bettet med tungan efterom "kulorna" går att snurra på.  
 
Sen vet jag att ju mer tungfrihet man har på ett bett desto skarpare är det, i alla fall om bettet också har hävstångs-effekt. Man kan ju tänka sig att bettet ger ganska mycket mer tryck på lanerna och väldigt lite på tungan. Om man då också har hävstångs-effekt så kan man tänka sig hur mycket tryck det blir på lanerna när man tar i hästen.

När det gäller mittenbelarna så vet jag att control plate och flat plate gör bettet något skarpare.
 
Vissa hästar som biter sig fast i bettet gillar att ha Tex. Roller eller Collin Miles på mitten delen för då konsentrerar dom sig på dom snurrade delarna istället för att bita sig fast, har jag hört. 

Spinner är då en tung-fels-del.
 
Kernel ger lite tungfrihet.
 
Lock up är precis som det låter, det låser bettet så att det blir rakt med lite böjning när man tar i det för att det inte ska kunna slå upp i gommen på hästen som ett vanligt två delat men hästen kan ändå röra på det om den vill. Alltså ett något rörligare alternativ till ett rakt bett.

RSS 2.0