2012-04-25 @ 14:10:27

Jaa... Vad ska man göra?

Hej!
Ja igår så hade jag ju tänkt träna på galoppen och det gjorde jag men jag tar hela grejen från början.
Jag började ju på banan och som Peter och Sara sagt mycket böja osv. Det gick ganska bra och när det gick som bäst på böjt spår så fick hon gå ut på rakt spår men vara ställd. Hon var ganska takt ren men det märktes att hon inte orkade i längden, kan ha varit för att jag hade de lite tyngre bootsen också. Men jag vet att hon har klarat gå med dom förut så det var ju inte så att hon släpade sig fram. Och när hon väl gick så gick hon väldigt fint, hon har börjat slappna av så mycket mer i tölten och det känns på stegen. Traven var inte den bästa igår, den gick bra bitvis på banan men den är också lite för liten för att hon ska kunna trava ett helt varv utan ryttare i alla fall...

Men sen skulle jag ju träna galoppen så jag gick ut på vägen och började då med vänster galoppen eftersom den är den starka. Det gick ju ganska bra och jag tänkte på att driva mer för att få en riktigt tretaktig galopp, vet inte hur det gick. Men det var i alla fall inte det som gick sämst. När jag skulle ta högergaloppen så blev det vänster, var enda gång. Och jag tänkte verkligen på att sitta på rätt sittben och ge en ordentlig högerfattning men nej. Det gick inte. Och efter att ha försökt ta den där högergaloppen flera gånger så började Stelpa tjafsa också. Hon sprang ner i diken, bockade, tog pass/grisepass, vägrade gå, tog fel galopp och stack, osv.

Usch vad arg jag va, jag var så trött på henne och ville helst hoppa av. Och även om hon dummade sig i galoppen så var man tvungen att berömma när hon travade rätt. Men det får man inte göra, jag var tvungen att ta en höger galopp.

Fick i alla fall höger galopp en gång men då sprang hon ner i diket. Sen lyckades jag ta den igen och då höll hon den. Sen saktade jag av och tog vänstergalopp. Det kunde hon minsann, inga problem.
Så om det blir höger galopp på banan på lördag då jävlas hon med mig, fattade galopp minst 20 gånger och det blev rätt galopp 2 gånger...

Aja sen stretschade vi lite och tränade på att buga och hon var jätte duktig. Hon stod kvar i buga-possitionen ända tills jag sa åt henne att gå upp, hon brukar inte stå så frivilligt så länge hon brukar liksom vilja resa sig upp.Så det var i alla fall en ganska nöjd Julia och en mycket trött och svettig häst som gick in. Det var väldigt varmt igår så det var nog delvis därför hon blev så svettig men också pga alla galoppfattningar.

Nu hoppas vi på vänster galopp på banan på lördag, vore konstigt annars.
Ja det är inte så lätt att se vilken galopp det är heller. Någon som har ett bra tips?

Kram Julia

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0