2012-04-20 @ 22:15:29

JAA!!

Hej!

Idag gick det såå himmla bra!! YES!
Hade ju lektion för Sara i tisdags och när hon satte sig upp och red honom så gick han såå sjukt fint! (...varför kan inte jag...) Och sen slog det mig. Som en tegelsten i huvudet typ.
Jag tänkte: Men hallå! Vad håller jag på med? Det var ju så här han töltsattes från början. Inte konstigt att jag tycker att vi gått bakåt i utvecklingen jemfört med när jag såg Sara rida honom första gången och när jag började rida honom. Det var ju det här sättet han började lära sig på och nu håller jag på att lära honom tölt på ett helt annat sätt.. Jag menar ABSOLUT inte att Peters sätt är fel. ABSOLUT INTE!! Det är helt rätt det är bara det att han har kommit mycket längre i utvecklingen på Saras sätt.
Så jag bestämde mig för att nu rider jag för Sara på Saras sätt i 2-3 månader sen tar jag upp träningen med Peter igen. :)
Sara var även på mig väldigt mycket vilket jag gillar eftersom jag vet att jag är långt ifrån perfekt med min sits... Och varken Gummi eller Peter har klagat på den på sistånde så nu har den nog blivit lite värre igen..

Hur går Saras sätt till då? Jo, det är så att jag ska inte sammla honom så mycket och sätta honom på arslet utan ta det lite mer lugnt med det samtidigt som han inte får sträcka på sig allt för mycket för då kan han inte tölta. Men inner skänkel ska vara för att böja honom och se till att han går ner i form. Inner hand ska vara stilla och styra lite om det är på volt. Ytterhand sköter halvhalterna (+ sätet så klart) och ytter skänkel är frammåt och att han ska hålla sig kvar på volten.
Jag tränade på det i onsdags och det gick inte alls. Allt var bara ett ända kaos och jag var färdig att hoppa av och låta hästen ta sig hem själv...
Det var liksom mer trav med tölt inslag än vad det var tölt med trav inslag.....

Men idag gick det bättre vill jag lova!! Oj, oj, oj! Nu töltade vi och herre jösses vad det gick! I form och grejer! Lite släng form var det men inte alls samma spända "tappa-ryggen-form" som vi fick efter pausen vid påsk.
Och takten var ofta ren tölt! Sepciellt i början när sadeln inte hade glidit fram. Jag e så stolt över honom och mig också för den delen för jag tycker verkligen att det är svårt att rida så här.. Om det var helt rätt vet jag inte men det visar väl sig på söndag då jag ska träffa Sara igen på lag-träning :)


He is back!!! :D

Kram! Jossan

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0