2012-04-21 @ 18:05:21

Stelpas tölt utveckling...

Hej!
Ja, jag kom och tänka på det idag. Hur mycket Stelpas tölt har förändrats.
I början så var ju traven ganska svag, är den fortfarande men den var svagare då, så den jobbade jag ju mycket med. Tölten fanns där, det var kort tölt, men den fanns. Fast alla jag red för var överens om att jag behövde länga henne i tölten.
Stelpa i tölt i början av Januari:
Det var väldigt kort och spänd tölt...
Så efter att ha provat olika metoder så började vi med att köra på helt lösa tyglar och svänga ganska mycket. Det kändes ju, som ni kanske hört, väldigt jobbigt att släppa tyglarna och jag gillade det inte alls emellanåt.
Men det har gett resultat. Innan jag började länga på tyglarna och svänga så gick hon oftast såhär med huvudet...
(bilden är tagen i mitten/slutet på Februari)
Idag kan Stelpa tölta med tygel kontakt igen utan att spänna sig och jag har fått mycket mer "liv" i tölten och den har blivit mycket mer frivillig från Stelpas sida.
Idag kan jag ha både lätta tyglar och kontakt. Huvudet har också börjat komma ner mer och mer.
(bild från förra helgen) Det är inte jätte lösa tyglar men jag behöver inte bära upp henne på samma sätt som förut.
Detta har ju också stärkt traven endel... på något sätt hänger det ihop det där :P
Så du som har en häst med spänd och kort tölt, prova detta ;) Mycket svänga och långa tyglar. Och du som har en häst med lite trav och mer tölt, tölta mycket så att de vill ta traven eller gör tölten jobbig så att de tycker traven blir lättare. Det är mina tips :)
Kram Julia

Kommentarer:
Postat av: Linda

Ni är så duktiga så:D!!



Sv: Ja men det förstår jag, man lever på såna dagar då det bara klockar på!

2012-04-21 @ 22:09:56
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Postat av: Clara och Svea

hon ser jättefin ut! :D

2012-04-22 @ 13:32:54
URL: http://claraequine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0