2012-08-27 @ 21:58:00

En sak som kan störa mig...

...Är när folk (oavsett om det är dom som håller på med islandshästar eller inte) kallar islandshästen för en ponny.
Enligt mig är det ingen ponny. Den ska heller inte kallar för ponny enligt mig. Men jag tycker dessutom inte att islandshästar, oavsett hur långt namnet är ska ha ett smeknamn. Men jag kan ta den diskussionen i ett annat inlägg.
Jag kan klara av att man kallar sina islandshästar för allt annat förutom ponnys (och förutom skällsord som typ skogsmulle... Men vi tar det en annan gång också). Jag vet inte men det går inte. I mina ögon finns det inget förutom storleken (och ibland knappt det) som är likt en ponny. Så är det bara.
Det heter islands-häst inget annat då kallar jag min islandshäst för en häst även om den inte är det storleks mässigt.
Min råkar ju vara typ maxad D-ponny nu då så för mig så kanske det inte spelar någon större roll om jag kallar honom häst eller inte.... Men även Stelpa är en häst i mina ögon.

Dessutom så ser typ varenda människa om man kommer på en islandshäst eller en ponny/stor häst. (Ännu ett undantag för min häst eftersom alla som kan hästar, som jag känner, tycker att han ser ut som en P.R.E... Vilket gör att det kan bli lite frågetecken om dom inte är kunniga.)
När jag hade Kraflar eller när Stelpa kommer så frågar alla på engång om det är islandshästar. Det är aldrig ens snack om att det är ponnys.
(Kraflakompisen lilla systers kompis)
Men det är är min åsikt och mina upplevelser. Ni kanske har varit med om annat men jag vill helt enkelt inte att våra islandshästar ska kallas ponnys. That's it.
(Baldur, en förredetta inackordering)
Därför kan jag bli lite störd när man får kommentarena: Åh, vilka fina ponnys ni har! Eller: Är det era egna ponnys?
Är det någon annan som håller med eller är jag ensam om att trycka så här?
 
Kram! Jossan

Kommentarer:
Postat av: Patricia

svar: älskar mac!! <3

2012-08-28 @ 10:27:36
URL: http://zmurfs.blogg.se
Postat av: Louise

Varför inget smeknamn :O?

2012-08-28 @ 11:21:39
URL: http://saedis.blogg.se
Postat av: Desirée

jag kallar en av mina hästar för ponny men det är bara för att hon ser mer ut som en ponny eftersom hon är så nätt, men alla andra måst seja henne ti häst:D sen om smeknamn, min förra häst hette Bóthildur, henne kalla vi fö Bóthi vilket jag tycker är okej, men vi har ingen häst på stallet nu som har ett smeknamn, förutom ett av fölen då. och Mitt sto som heter Mirra kallas ibland för Milla av min kompis men det är helt okej:)

Svar: Ja men att man själv säger ponny åt hästen är okej men jag vill inte att andra säger det precis som du säger ;) ja okej då ;) det var lite jobbigt att säga Bóthildur ;)
Jossan

2012-08-28 @ 13:26:31
Postat av: Stina

Jag håller helt med om att det ska vara häst. Sen finns det ju likheter som manen, lurvig päls osv. Men det ska vara häst. Asså smeknamn.. Jag är lite delad, jag tycker absolut inte att man tex. skulle kalla Atli för Atte eller vad det nu kan vara. Men har man en häst med ett "dubbelnamn" som tex. Hrafn-tinna eller vad det nu kan vara så tycker jag att det är ok att kalla den för Tinna. Sen när jag pratar med Stella händer det ju att jag säger tex. "Kom nu Stellis". Haha, det låter kanske fult men det är inget jag skulle kalla henne för inför andra. Jag skulle inte säga "Jag har en häst som heter Stellis". Det är liksom Stella. Lite luddigt men du kanske förstår ;)

2012-08-28 @ 15:24:44
URL: http://stinabackerholm.blogg.se
Postat av: Linda

Jag kallar min snutta för ponny för att hon ser ut som en liten söt ponny, min lilla ponnyplutta, men islandshästen är ju en LITEN häst så det håller jag med om :)

2012-08-28 @ 17:26:39
URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Clara

jag tycker helt tvärtom haha! Svea är verkligen ponny, ponny i storleken, ponny i psyket och envis som en riktig ponnytös! Och jag tycker också att islandshästar borde räknas som ponnyer, viktbärande sådana, då det inte är direkt rättvist att islandshästar ska tävla storhästklasserna i hoppning och sånt.
Saga däremot är riktigt hästig, stor och maffig med 147 cm i mankhöjd, så nästan häst! Stora steg med enorm trav också. Hade jag bara ridit saga hade jag nog hållit med dig, men eftersom Jag haft svea så länge och hon är en typisk ponny så måste jag nog säga emot haha!

2012-08-30 @ 01:14:26
URL: http://tvistirni.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0