2012-08-07 @ 16:44:59

Hela dagen i ett inlägg :P

Hej, hej!
 
Ungefär samma visa idag som igår. Idag var det inte lika varmt så behövde inte vara i stallet så tidigt men ganska tidigt var det ändå, med tanke på att det är sommarlov ;P
 
Stelpa red jag på vägen idag. Och ja den hästen kan förbaskat bra när hon vill. Det märks att hon inte är van att man rider ut själv på henne. Hon vill gå och vända hemåt hela tiden och blir mycket seg åt bort från hem. 
Tölten var katastrof i början, eller den var ingenting. Ingen takt, ingen energi, ingen form... ingen tölt. Men det är så ibörjan, nästan varje dag, och jag måste nog lära mig att acceptera det. Att det tar lite tid för henne att bli varm, hon måste få gå i lite otakt innan hon kan balansera upp sig och hitta takten. För helt plötsligt så släpper det och hon hittar takten och får lite energi och fart på benen. På hemvägen var tölten mycket bättre, jag behövde i princip bara sitta där och hon tickade på som en lite klocka. Mycket mer energi får hon också och det blir en rätt häftig tölt faktiskt. Kunde till och med köra lite på lösa tyglar :P
 
Traven var också rätt bra efter ett tag, jag kunde ha ganska bra tygelkontakt och bitvis så var det riktigt fin form. Tränade lite på galoppen också. Vänster är inga problem och den kändes väldigt bra idag. Det var inte bara galoppen som rullade på utan man kände att hela hästen galopperade ordentligt, svårt att beskriva men bra kändes det i alla fall. Höger galoppen var svårare men fick några och de kändes också bra.
 
Sen var det Atlis tur, han kommer mer än gärna in än så länge :P Hade tänkt mig longera honom med lite halsförlängare, men det tog sin lilla tid att hitta en gjord som fungerade. Den jag och Jossan köpte behöver fler hål och varenda håltång i stallet är borta. Men efter ett tag så fick jag det att fungera. Atli skötte sig bra. Han drog utåt ibland men det släppte mer och mer. Sen var han lite överböjd ibland också men jag satte om snodden lite och då gick han riktigt fint i både skritt, trav och galopp. När jag skrittade av så gick han och sträckte ut halsen ordentligt. 
 
Testade lite spanskskritt med båda hästarna och måste säga att de börjar bli riktigt duktiga båda två. Atli bjöd på en riktig show med ordentliga lyft.
Hittade ingen bild på när Atli spanskskrittar men här är Stelpa när hon gör det.
Och så Atli som som inte bara lyfter på benen när han spanskskrittar :P
 
Kan även meddela att Jossan är på Gotland nu och hon har hälsat på Kraflar, hennes förra häst. Sen kan jag ju säga att hon köpt ett par röda stigbyglar också ;) Fast de va på NM.
 
Idag ska jag också försöka boka om hovslagar tiden då Atlis skor verkligen sjunger på sista versen och Stelpa börjar få långa hovar hon också. Sen så ska trött hunden Kessie ut lite mer, får se hur långt vi orkar. Just nu ligger hon och sover över halva glovet... :P
Långt inlägg men jag fick med ganska mycket ändå ;)
 
Kram Julia!

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0