2012-08-24 @ 13:16:00

Tips - viktmåttband!

Nu såhär över sommaren och fram mot hösten och vintern så lägger ju hästarna på sig och tappar mage lite då och då. Både Atli och Stelpa blev ju lite sommartjocka. Atli är tillbaka i normalhull och Stelpa är snart där hon också.
Men det gäller att hålla koll på dom så att de inte tappar för mycket. Nu när de börjar fäll och sätta päls så tar ju det energi och de kan behöva lite extra. Atli har börjat få lite kraftfoder redan. Stelpa går på bara betet eftersom hon fortfarande är lite för tjock men i vinter kommer säkert hon också börja få kraft.
 
Men jag tänkte i alla fall tipsa om det här viktmåttbandet. Det går att köpa på Hööks för inte allt för mycket pengar. Och det är ju bra att ha vid såna här tillfällen. Då kan man se mer exakt hur mycket hästen går upp och ner istället för att bara använda ögonmåttet.
Självklart måste man titta på hela hästen också, inte bara mäta den runt magen, men det är ett bra hjälpmedel.
 
Hur "långa" de är runt magen kan säkert stämma enligt bandet. Vikten vet jag inte riktigt, enligt det bandet så ska Stelpa väga 334 kg och Atli 361 kg. Det är verkligen inte stor skillnad med tanke på att Atli är i alla fall 15 cm högre. Visst är Stelpa lite tjock men i alla fall, vi trodde Atli i normalhull skulle väga mycket mer.
 
Hur håller ni koll på era hästar? Är det någon som använder måttbandet? Tror ni att vikten stämmer?
Kram Julia

Kommentarer:
Postat av: Stina

Sv: Ja det är mycket bättre nu när hon står "nära" och jag kan hälsa på. Jag hoppas att hon ska hitta tölten så att jag kan jobba vidare mer med den ;) Jag har aldrig ridit tölthästar (bara hästar som knappt haft tölt) förut, och nu känns det lite som att jag förstör hennes.. Haha, så det känns bra att hon får träning och sen får jag mer utbildning. Det var Atli (inte din häst.. ;)) som hittade Stella på island o han tror mycket på henne så han har sagt åt Natali att om hon får henne att tölta jättebra med höga benlyft komemr han att prata mycket gott om henne så hon får många träningshästar. Så hon sa själv att hon hade lite press vilket jag tycker känns bra ;) Såg att ni kollat vikten, i mitten av sommaren vägde Stella 292 kilo, nu har hon fått mer muskler och väger lite till.. Hon har inte alls blivit tjock trots att hon stått på bete utan att bli riden mycket i sommar. Dessutom är hon ju väldigt liten också, hur hög är ATli? :)

2012-08-24 @ 14:42:26
URL: http://stinabackerholm.blogg.se
Postat av: Clara

jag kör på ögonmått istället ;) när kroppen ser propertionerlig ut, är jag nöjd, och eftersom hästarna går på lösdrift har dom lätt att få bukmage/gräsmage, så vikten med måttband stämmer ju inte riktigt. Gräsmagen är ju dessutom enkel att få bort :)

2012-08-24 @ 15:31:23
URL: http://tvistirni.webblogg.se/
Postat av: Sara

Jag väger min häst på en hästvåg :)

sist jag vägde henne vägde hon 305kg, men det var precis innan visningen och då var hon väldigt slimmad. Nu har hon gått på bete hela sommaren och vilat!, så hon har gått upp en hel del ;)

2012-08-27 @ 16:21:14
URL: http://www.saraaandersson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0