2012-12-06 @ 23:01:00

Outfit

Läste ett inlägg på en blogg som hette just detta. Outfit. I det inlägget stod det om att ryttaren tyckte att väl matchad outfit speglar samspelet mellan häst och ryttare. "Jag menar har ett ekipage matchat snyggt så får man ju en känsla av ett bra samspel mellan häst och ryttare och ett bra första intryck av ekipaget." 
Detta var en mening ur texten som ur min synvinkel sammanfattar texten. Missförstå mig inte nu för jag vill inte svart måla någon utan jag vill bara dela med mig av mina åsikter som jag har kring detta. Jag tycker nämligen att det är lite intressant det här fenomenet om att alla inom ridsporten måste ha så mycket märkesgrejer och det ska se dyrt, proffsigt och väl matchat ut.

Hur kan matchning av utrustning kan spegla ett bra samspel mellan häst och ryttare?
Ett bra samspel ser man på hästens och ryttarens sinnesställning, hur små hjälper ryttaren kan ge till sin häst och på hur uppmärksam hästen är på sin ryttare. Enligt MIG så är det så det syns i alla fall.
Jag har sett många som kommer i snyggt matchande outfits och märkes grejer som inte har hälften så bra samspel som den med jofa hjälm och halvtaskiga ridbyxor. Samspel är inget man kan se genom kläder, om det finns ett samspel mellan häst och ryttare så syns det oavsett hur outfiten ser ut.

Dock skulle aldrig jag komma i jofa hjälm och halvtaskiga ridbyxor till en tävling. Som du säger så vill man ju se proffsigt ut och göra ett intryck eller kanske inte stå ut ur mängden.. Om det är tävling så tycker jag att man ska klä sig snyggt och kanske i de dyraste grejerna man har. Kläder kan ge lite extra självförtroende och desto mer självförtroende du har desto mer kommer det synas på hästen.

Jag tror också att alla lägger märke till outfiten indirekt men jag tror inte att det ger den effekten du förklarar. Ibland ser det proffsigt ut och ibland ser det "bortskämt/överbetalat" ut. Men enligt mig handlar det om hur ryttaren framställs inte hur ekipaget eller hästen framställs.
 
Vad anser ni?
 
Kan man ta sig till SM utan de svindyra märkes grejerna?
 
Jossan
 

Kommentarer:
Postat av: rebecca

När jag såg din långa kommentar på den bloggen så hajjade jag till - du har helt rätt!

Hon har rätt i att - man får ett bra första avtryck - men det har inget med samspelet att göra, tycker jag.

och jaaa, det klart man kan komma till SM med vilken outfit man vill - så länge man går efter FIPO:s regler! :)

Bra skrivet, får se hur många som hajjar till precis som jag!

2012-12-07 @ 10:21:31
URL: http://rebeccamj.bloggplatsen.se
Postat av: rebecca

första intryck menade jag så klart...

2012-12-07 @ 10:21:49
URL: http://rebeccamj.bloggplatsen.se
Postat av: rebecca

Har frågestund på min blogg - passa på och bomba med vilken fråga du vill;)

2012-12-07 @ 10:26:11
URL: http://rebeccamj.bloggplatsen.se
Postat av: svea-karin

klart att outfiten inte har nånting med samspelet att göra.haha

självklart kan man ta sig till SM utan en massa dyra märkeskläder. :)

2012-12-11 @ 22:49:10
URL: http://karinmattson.blogg.se/
Postat av: Filippa

Har inte kollat in på den blogg ordentlig men har sett att du kommenterat på vår blogg flera gånger så tänkte kolla igenom den lite! Vad underbar din skimmel ser ut, så himla fin! Tävlar du med den?

Hoppas du stannar kvar och läser vår blogg! /Filippa - tennisryttarna.blogg.se

2012-12-13 @ 21:15:21
URL: http://tennisryttarna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0