2012-12-10 @ 18:10:00

Taggaråå!!

På onsdag ska jag och eventuelt Julia åka och rida lektion i ridhus! Hur skönt kommer inte det bli?? Taggad till tusen är jag också! Nästan så att jag går ut och rider idag! Fast jag tror inte att jag gör det eftersom hästarna precis hade fått mat och det känns så taskigt om jag ska ta honom därifrån när dom andra äter upp hans mat. Dessutom är han den som behöver mest mat så jag får nog vänta tills imorgon helt enkelt. För att vänta tills han har ätit upp går inte för då blir klockan alldeles för mycket innan jag kommer in.
 
Imorgon vill jag rida ut en sväng. Jag måste dessutom träna lydnad på honom nu... Det är kul att han är så pass stark så att han orkar springa fort men det är mindre kul att han springer fort när inte jag ber om det..........
Därför måste jag ut för på banan orkar han inte springa fort så där är det aldrig ett problem. Ute däremot är han rent ut sagt hämsk!! Han går ju att få stop på men han är så dryg! Det blir dessutom ganska många dragkamper vilket jag inte alls tycker om... Ibland funderar jag på om jag borde skaffa mig ett skarpare bett bara för att slippa just dragkamperna som uppstår var ända gång vi börjar i en sanbbare gångart och var ända gång jag ska sakta av ifrån den gångarten..... Men men.. Vi SKA träna på lydnaden istället!
Har ni några bra tips på övningar som får upp lydnaden? :)
För jag har lite slut på sådanna just nu. Var ett tag sen jag behöve träna på det.
 
Ungefär så här är känslan under hela ridpassen fast han drar mer och det ser nog mer ut så här:
 
Aja! Nu blir det Plugg! Eftersom min kära söta iPad fick för sig att radera precis ALLA min dokument från Pages.... Blir bara att skriva om engelska-talet som snart var klart och sedan det fina natur arbetet som vi ska redovisa imorgon... Jippie....
 
Jossan

Kommentarer:
Postat av: rebecca

sv:
Härligt :D Ja det är exakt så jag menar och så känner jag med.

Strongt av dig att hoppa av hästen fast du ledde, det skulle verkligen inte många ha gjort - lovar....

Kram på dig!
---------------------
Känner igen det där! Jag har lärt mig att använda "nödbromsen" och med det menar jag inte att man gör det om hästen springer fort utan man kan använda den även om hästen inte lyssnar i skritt. "nödbromsen" går till så att så fort hästen går emot svänger man så hästen gör en liten liten volt, och där får den gå tills den har slappnat av! Så fort den har slappnat av och lyssnar på dig ( vilket brukar gå fort)fortsätter du på vägen rakt fram eller på fyrkantspåret om du är på ridbanan- ( då belönar du den) men så fort den inte lyssnar gör du det jobbigt för hästen igen och gör samma sak igen;)

Hoppas du förstår...Svårt att förklara..

2012-12-10 @ 19:48:01
URL: http://rebeccamj.bloggplatsen.se
Postat av: rebecca

sv:
Jahaa, ja jag läste från iphonen så kan hända att jag läste lite fort ;) haha !!

Jo det funkar, jag har gjort det från tölt och trav! :) Hoppas det funkar!

2012-12-10 @ 20:35:37
URL: http://rebeccamj.bloggplatsen.se
Postat av: Clara

Jag har samma problem med Saga just nu, som är alldeles för övertaggad och mer än gärna skenar iväg i full fräs. Jag har fått tipsen att ställa till höger och vänster hela tiden, ge hästen något att tänka på helt enkelt, den kan ju dessutom inte springa iväg från dig ifall den går böjd (den vill ju gärna springa dit huvudet pekar, och det är ju lite knepigare om den är ställd :) )

Hur är han när du hanterar honom på marken? Är det du som är ledaren då? Annars kan det juv ara bra att börja därfirån, och se till att han lyssnar på dig från marken till en början, för att sen ta med det upp på ryggen :)

2012-12-10 @ 20:49:23
URL: http://tvistirni.webblogg.se/
Postat av: malin

låt aldrig öka farten själv, var super konsekvent.
och sedan massor med halter och rygga. det är bara att kämpa på :)

2012-12-10 @ 20:51:33
URL: http://malinsjolander.com
Postat av: rebecca

sv:
Ja precis :) Du gör det jobbigt för honom när han gör fel och belönar så fort jag mjuknat och gett efter! Lycka till :D Hör av dig hur det gick!

2012-12-10 @ 21:16:02
URL: http://rebeccamj.bloggplatsen.se
Postat av: Maja

Jobba hela, hela, hela tiden. Du får aldrig, aldrig, aldrig, aldrig dra, bli stark och bli stum i handen, då förvärrar du bara det hela. Jag har samma problem med min häst och hade samma problem med min förra.
En mycket klok islänning, berättade för mig att ridning handlar aldrig om styrka, om du bara drar i munnen på honom så kommer ni att hamna i en dragkamp som du, aldrig kommer att vinna. Han berättade för mig att man alltid ska vara rörlig i handen, signal. Den börjar försiktigt och sedan blir den starkare och starkare, för att sedan snabbt försvinna när hästen gör rätt. Nästa gång så börjar du ändå försiktigare, för att ge hästen en chans att lyda små signaler.

Svar: Okej, tack det ska jag tänka på :)
Jossan

2012-12-10 @ 21:34:01
Postat av: Malin

Sv: Vad tråkigt, jag hade uppfattat det på ett helt annat sätt. :/

Haha, jag är inte en så farlig stavningspolis. Förresten tycker jag att du skriver med ett väldigt fint flyt, skulle aldrig kunna tro att du har dyslexi. :)

2012-12-10 @ 22:29:23
URL: http://tennisryttarna.blogg.se
Postat av: Alexandra

sv: jag ska sätta igång honom igentligen förra veckan men lalli (som är vår hovslagare) kunde inte komma så förhoppningsvis så kommer han denna veckan och då kommer jag att börja skritta första veckan och sedan öka :)
"Teknik alexandra" ska försöka fixa filmen men måste ändra storleken på den för att den är för stor typ :)
_____________________________________

Min Atli fick för sig något sådant att vilja dra iväg när vi red ut i somras under en period,och det betyder att hästen har övertaget över ryttaren. Jag var snabb med att återgärda detta med hjälp av mycket markträning (stanna,gå,stanna) och var tydlig med vad du vill :)
Sen blir många hästar heta när man rider ut, men om hästen nu skulle dra iväg med dig så finns det bara en lösning (one rain stop!) Du tar ena tygeln och försöka "mjukt" men ändå snabbt vika in hästen på en volt till han lugnat sig och han lyssnar på dig, sen vidare.
Detta körde jag med och det försvann snabbt:) Nu använder jag typ aldrig av tyglarna när jag stannar, nu andas jag in och sedan UT väldigt djupt (och hooo) och då blir det nästan tvärnit. Dock så kommer dom heta hästarna alltid vara lite spring glada men dom får ju inte få övertaget över oss! Ett skarpare bett är en genväg och kan hjälpa men inte i längden. :D Ju mer man drar en islänning i munnen ju fortare går det :) Hoppas det går bätte sen!:)

2012-12-10 @ 22:49:48
URL: http://www.alexandrawesters.blogg.se
Postat av: Linda

Det jag gör med hästar som är lite väl pigga och som kanske inte lyssnar helt är att sätta dom i en jobbigare situation.

Hästar är i grund och botten "lata" djur som gärna tar genvägar och väljer det lättaste. Om det blir lättare för honom att tagga ner och lyssna på dig än att jobba har man ju lyckats, men det gäller att göra det jobbigt för honom.

Jag böjer Fifa mycket, flyttar bak när hon tänder till och spänner sig. Att göra one rain stop är också en metod man kan gå ifrån. Med Bitter som gärna ville dra rätt fram tog jag in på små volter eller svängde in i skogen där han fick jobba snävt mellan träden. Det som är bra med vintern är att man kan sväng ut i djupsnön och låta dom jobba där också.

Så fort hästen börjar slappna av och lyssna släpper man kraven.

Men lätt är det inte, det tar nog ett tag men det är heller ingen dum ide att testa :)

2012-12-11 @ 09:54:19
URL: http://www.mittangsull.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0