2012-02-24 @ 10:47:34

Tack!

Hallå!
Jag vill bara tacka den person som gav mig svar på min fråga igår. Frågan var om jag skulle få tävla mellan 2:a och 3:e vaccinationen. Jag hade själv inte orkat leta bland SIF:s alla regler men det hade den här personen. Och som jag tolkar det personen skrivit så får jag tävla efter den andra vaccinationen. Vilket glädjer mig!

Där emot tycker jag att det är synd att personen inte skrivit sitt namn och så men men.. Tack så mycket iaf!

Men det kom också upp två andra frågor. Kopierar in texten och fetmarkerar så ni själva kan se vad det står. Så skriver jag mina frågor efter texten.

Svenska Islandshästförbundet följer Svenska Ridsportförbundets regler för A2-vaccination. Observera att det
är viktigt att hästen är korrekt vaccinerad, du kan bli avvisad från en tävlingsplats om du inte uppfyller
nedanstående villkor eller saknar vaccinationsintyg från hästens ”tidigare liv”.
Vaccinationsbestämmelser
Häst måste vara vaccinerad mot hästinfluensa samt giltiga vaccinationsintyg ska uppvisas. Senaste
vaccination får inte vara gjord senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.
Hästen ska vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd ska hållas:
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering, minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen
När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den att starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav).
Krav på omvaccinering var 6:e månad gäller vid internationella   arrangemang.
En ovaccinerad häst eller häst som icke uppfyller dessa krav tillåts INTE delta. Observera att för att en
vaccination ska anses giltig ska samtliga handlingar som intygar vaccination genom åren uppvisas, ej endast
det senaste utfärdade intyget.

Som ni ser "Hästen ska vaccineras under en viloperiod". Måste han vila? Min veterinär har sagt tidigare att dom inte behöver vila efter en vaccination men det kanske är annorlunda om man ska vaccinera om som jag ska göra. Hur gör ni med era hästar? Låter ni dom vila efter vaccinationen och vad säger era veterinärer?

Sen andra frågan. Som ni ser så står det "1:a grundvaccinering och 2:a grundvaccinering, minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen [...] Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav)." Behöver jag vaccinera honom 3ggr i grund vaccinationen då? Ja? Nej? Vet ej?

Tacksam för alla svar och spekulationer! :)

Kram! Jossan

Kommentarer:
Postat av: Sara

Det var jag som gav dig infon ;) datorn hängde sig så namnet kom inte med och det blev dubbelpostat ;).

Du behöver endast ha tre vaccin för internatiionella tävlingar annars är det okej med två sprutor i grunden så länge de är inom utsatta gränsen, tävlar inte islandshäst själv men en av mina bästa vänner gör det :). En del tror dock att det ska vara tre sprutor men då får man bara upplysa om vad som gäller :) ha ett fipo till hands med svenska tillägget ^^ Bara min bästa kompis som har sina med tre sprutor av mina kompisar som har isisar men hon är otroligt noga och tävlar ganska mycket eller gjorde iaf för ett par år sedan =).



Man ska alltid vila sin häst några dagar efter vaccinering,( och en dag innan) jag låter alltid mina vila en vecka som rådet brukar vara från veterinärer, fem dagar iaf och skrittar två. Det är viktigt att det hinner produceras antikroppar mot vaccinet annars är det ju helt onödigt då ingen verkan kommer finnas, dessutom finns alltid en risk att din häst blir sjuk om den har aktivt vaccin i kroppen och tar ut sig för hårt, vaccinet är ju `influensa` som hästen får i kroppen men i miniliten dos =).

Hoppas du fått svar på dina frågor =)//sara

2012-02-25 @ 13:02:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0