2012-01-04 @ 23:41:11

Bakning!

OBS! Dålig bild kvalite! Orkade inte ta fram min "stora" kamera så det fick bli mobil kameran som inte e den bästa! Men det e bilder iaf!!

Japp idag blev det ingen ridning för det va så dåligt och tråkigt väder så jag ville inte gå ut överhuvetaget! Usch! Jag hade tänkt att vara som vädret idag, va allmänt seg och tråkig, men så strax efter jag gått upp kommer min syster Anna till mig och säger att hon vill baka. Jag kände inte alls för att baka idag MEN som den ungen kan tjata... Så jag försökte att dröja lite med bakningen och sa att hon fick komma på vad vi skulle baka innan jag gick ner till köket (jag låg i soffan). Men det tog inte långtid innan hon bestämmt sig för vad vi skulle göra och själv klart tar hon det svåraste i boken!! Det är maräng-"botten" eller vad man ska kalla det med nötter i och en kräm mellan och choklad ovan på och lite vaniljsocker.Dom heter Fragilités-bakelser och ser ut så här:
Och kan man tänka sig att dom blev så där! För det där är mina! :D Haha! *Stolt tjej!*

Jag har gjort lite anorlunda än orginal receptet och det har jag skrivit i kursiv stil.

Recept: Ugnstemp: 175 grader.

50 g sötmandel eller hasselnöt
2 dl socker
1 1/2 msk vetemjöl
4 äggvitor

Smörj och mjöla en plåt. Jag rekomenderar att ni använder bakplåts papper istället. Är inte så lätt att få bort dom hela från plåten annars!
Skålla, skala och mal mandeln. Om du använder hasselnötter bara mal dom. Blanda det med sockeret och mjölet. Vispa vitorna till hård skum och vänd ner dem. Jag vände ner dom torra ingredienserna i vitorna istället och det gick lika bra. Bred ut smeten i 3 längder, 8x36 cm.

Går bra med kortare och smalare längder. Dom flyter inte ut så mycket.
Grädda bottnarna mitt i eller i nedre delen av ugnen tills de känns lätta och torra, ca 20 min.
Här nedan står det att man ska skära till bitarna först i slutet men jag rekomenderar att skära dom en liten stund efter man tagit ut dom ur ugnen annars blir dom stela och går sönder lättare.

Fyllning:
1/2 dl vetemjöl
1 1/4 dl vatten
1 äggula
150 g smör eller margarin (rumstempretur)
1 dl florsocker
1 msk vaniljsocker

Gör en redning av mjölet och vattnet i en kastrull och detta koka under omrörning några minuter. Jag tog en "rednings-grej", typ en burk med lock, och skakade mjölet och vattnet innan jag hade i det i kastrullen. Efter att det kokat ett tag så ska det bli en väldigt tjock kräm av det. (Det var inte jag beredd på...) Dra kastrullen från värmen, tillsätt äggulan och låt krämen svalna. Rör matfett med flor- och vaniljsocker.

Tillsätt krämen lite i taget. Arbeta den kraftigt, gärna med elvisp så att den blir porös och luftig. Lägg ihop bottnarna med kräm emellan. Eftersom jag redan hade skurit bitarna så blev det lite kladdigare att få ut smeten men jag hade sedan klara bitar framför mej sen!

En kladdig Anna med en nästan lika kladdig bakelse i handen.


En väldigt kladdig burk som inte va så rolig att diska sen. (Mest därför att jag hatar att diska...)


Nästan färdig bakelser!

Granering:
50 g blockchoklad
(vaniljsocker)

Smält blockchokladen i ett vatten bad.

Häll den i en strut med ytterst litet hål i spetsen på ena hörnet. Ta dock inte hål med en nål det blir för litet..... Ringla chokladen ovanpå som granering. Sikta ev över lite florsocker.
Skär längderna med en vass kniv i 3cm breda bitar. Jag hade dom 3x4 cm för annars tycker jag att det blir lite väl mycke och mäcktiga bitar. Låt bakelserna stå kallt en stund innan de serveras.

Sen så är jag som jag är.. Jag gillar faktit att baka för det mästa blir det lyckade saker men jag kan aldrig hålla mig till att bara baka en sak! Så det blev en chokladbollskaka oxå! Super enkelt och så där barnslitg gott! Ta bara 3-4 satser vanlig chokladbolls smet och tryck ut det i en form. Granera med smält blockchoklad och kokos eller bara kokos!


Och sen disken som jag diskade... Jag tror Anna och jag använde hela köket...

Det står ändå 3 glas, 4 skedar, 2 gafflar, 2 små talrikar och 2 stora talrikar i diskmaskinen oxå...

Kram! Jossan och Anna!

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0