2012-01-15 @ 19:55:30

Fungerar de ena, så fungerar inte de andra...

Hej!
Ja idag var jag ute i stallet och red Stelpa med hennes nya padd för andra gången. Och den fungerar faktiskt riktigt bra :) Tur det för jag har ingen lust att köpa en till sadel, har redan två till min enda häst som jag haft i knappt ett halvår.
Idag jobbade jag mest med att försöka få Stelpa att flytta lungt, hon stressar lätt upp sig och bara springer undan så fort man lägger till hjälperna. Jag började på marken och det gick bra efter ett tag när hon fattade vad hon skulle göra. Men sen hoppade jag upp och det gick bra till en början men sen när jag började flytta så började hon stressa och jag fick lägga en hel del tid på att få henne att stå stil och tänka innan hon börja tänka. Det gick väl någorlunda på slutet men jag vet att hon kan bättre.
Det positiva är i alla fall att Stelpa travade i form på en normal stor volt RENT ett halvt varv!!! Annars brukar hon vara ganska känslig när man travar och man kan nästan inte ha nån tygelkontakt alls utan att det blir tölt eller grisepass. Så det var väldigt kul :D
Så ja...fungerar de ena...så fungerar inte de andra...-.-
Här kommer en dålig bild på padden...
Jag tror de flesta vet vilken sort det är så ni ser nog även om min stackars mobilkamera inte är så bra ;)
Och så en bild på Stelpa från september när fortfarande hade så kort päls att sadeln inte gled...
Det var allt, på tisdag ska Jossan äntligen rida igen så då får vi försöka göra något åt dom där hiss och dissarna som vi bara missar...
Kram Julia

Kommentarer:
Postat av: Josefine

Va roligt!! :D håll fast i det guldkornet nu!! Se till att leva på det resten av veckan! Haha! :P

2012-01-15 @ 20:35:43
URL: http://semtegensis.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hej, du har väll inte siliconpadden direkt på hästens päls? Du har väll givet ett schabrak mellan padden och sadeln? Och att detta bara var för bilden skull =) blev lite orolig där :)

2012-01-19 @ 12:56:27
Postat av: Julia

Eftersom det är delvis schabraket som gör att sadeln glider så har jag padden direkt på hästen och de här paddarna är faktiskt gjorda så att man ska kunna använda de direkt på hästen. Och det fungerar faktiskt utmärkt :)

2012-01-19 @ 20:07:49
URL: http://semtegensis.blogg.se/
Postat av: Josefine

Varför ska man inte skunna ha den direkt på hästen? Alla som jag känner har den direkt på hästen.

2012-01-19 @ 21:20:20
URL: http://semtegensis.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag arbetar som massör för häst och har man en gångartshäst (har själv inte islandshäst) kan det vara dumt att ha en siliconpadd som inte är värmebehandlad vilket inte alla är. Den på bilden såg ut att vara en från hööks och dessa är inte bra att ha direkt på hårrem. En undersökning har visat att hästen upplever obehag av värmen som kommer genom friktionen av icke värmebehandlade, det brukar öven stå på paddens fodral. Men eftersom du nu säger att alla har en sådan under så är det säkerligen inte billig icke värmebehandlad du har köpt utan en rikigt =) så då är det säkerligen inte någon fara. Hoppas din häst musklar sig så pass att du hittar en sadel som passar. Islandshästar är så svåra att hitta sadlar till har v märkt, har en kollega som har sadelinprovning =). Jätte fin skäcktäckning din häst har för övrigt. Vad heter hennes pappa? // Sofia

2012-01-24 @ 21:13:14
Postat av: Julia

Ja, vad jag har märkt så går Stelpa mycket bättre med padden och jag tror det är vinterpälsen som gör så att sadeln glider för som sagt så låg den stilla och bra när hon hade kort päls.

Haha, tack. Hennes pappa är Snær frá Bakkakoti, han är ganska lik henne ;)

2012-01-25 @ 11:10:06
URL: http://semtegensis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0