2012-06-27 @ 08:08:11

Ännu ett ridpass

Hej!
 
Igår så red jag och Jossan på banan som sagt, eller ja, i en hage men den fungerar som ridbana ;) När jag tog in Stelpa så såg jag att ena bakskon håller på att lossna, men eftersom det inte verkade störa henne och den inte rörde sig mer än vad den gjort (den hade böjt sig lite) så tänkte vi att det går nog att rida, det är ju så mjuk i hagen ändå och hovslagaren kommer imorron.
 
Stelpa var lite stressad och spänd i höger varv, vänster varv gick fint, men i höger så var hon alldeles för mycket på tårna för att kunna koncentrera sig på mig. Böjde och flyttade ett tag och sen gick jag över till tölt. Och Stelpa höll på med något jag tycker är ett riktigt sto-beteede. Så fort man drev på henne eller petade med spöt så saktade hon av och om man då sa åt henne att vi visst skulle gå så stannade hon. Väldigt jobbigt eftersom man i det läget inte får bli arg för så slutar allt fungera. Utan man får istället släppa på tyglarna och be henne gå framåt, sen berömma när hon gör det och börja om från början...
Gångarterna i sig kändes helt okej. Rätt så säker trav, taktren tölt och helt okej galopp, men ändå så var det något som inte riktigt fungerade som jag ville att de skulle. Tölten var väldigt mycket frammåt och jag tyckte att den planade ut väldigt mycket då. Vet inte om det är bara för att det blir ett högre tempo och då måste hon länga på sig, men man känner inte rörelserna lika bra som i ett lite långsammare tempo. Men det var länge sen jag red ökad tölt eller något åt det hållet så det kanske bara är så ökad tölt känns, eller?
 
Haha, när vi galopperade på ängarna så tror jag Stelpa tyckte det vart lite jobbigt. Inte för att hon tog i mycket mer för att komma upp i det höga gräset men gräset var liksom för långt och jag tror hon insåg det för hon la energin på att springa igenom som en liten pil istället :P Får rida i lite lägre gräs tror jag så att hon ser någonting nästa gång ;)
 
Idag kommer hovslagare och fixar nya skor till hästarna, sen ska vi ut och köra lite kondition med hästarna ;) Då ska jag även prova tränset och måla pannbandet, vi får se om jag målar nosgrimman också...
Men efter tävlingen och vilan som kommer komma då så är det lektion som gäller för mig och Stelpa. Får se för vem det blir och när bara...
 
Kram Julia

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0