2012-06-07 @ 20:38:37

Lektionen gick ut på att inte rida.

Jag var tvungen att åka till en annan ridbana och träna igår. Den som vi brukar köra lektioner på fick vi inte låna just då för dom höll på och grejade där på gården. Men jag fick ett nummer till ett annat stall med ridabana bara en lite bit bort. (Om det tar 5 min att ta sig till dörra ridbanan så tog det 7 min att ta sig till den här. Så alltså inte alls långt bort.)
Men Atli gick ganska snällt på transporten han står fortfarande och tvekar lite men sen går han på. Jag vet inte om jag ska försöka ta bort det men det ta ändå högst 5 min att få honom att gå på så det stör mig inte precis.

När vi väl kom fram så tyckte Atli att det var jätte spännande och han tyckte att han skulle få leka hingst han.. Och ja.. Det gjorde han.. Det stod två hästar bredvid banan och dom skulle han showa för!
Innan jag hoppade upp så klagade jag lite på att han hade varit ganska trög och utan energi dagen innan men det kan jag bara säga var som bort blåst!! Han ville inte stå still en sekund när jag väl satte upp.
Vi började därför med att köra trav och galopp på en ca 5 m volt. Det gick inte super bra kan jag säga.. Han lyssnade inte för 5 öre och det var ju skit jobbigt att galoppera på en sån liten volt så han bara sköt ut bögen, lekte skänkel döv och drog åt andra hållet. Sen började han gapa massor så så fort han drog utåt och jag skulle ta i inner tygel gapade han och bettet for genom munnen på honom.. Det var ganska kaotiskt där i början vill jag säga.. Dom tog in hästarna i från hagen med det hjälpte inte. Han fortsatte vara lika okoncentrerad på mig även när dom stod i stallet.

Sen när han hade börjat lugna ner sig en liten smula (och inte mer) så skulle vi galoppera på volten igen och det gick bra ända tills han fick för sig att skuta ut bogen och springa lite fort åt sidan. Det gjorde så att jag hamnade ur balans och sen lossnade min stigbygel och sen låg jag på backen. Jag gjorde inte illa mig alls men jag tappade andan en liten stund. Inte så farligt mycket heller men det var så jag var tvungen att stå stilla ett tag och hämta upp den igen innan jag kunde fortsätta.
Min häst var faktiskt lite gullig då.. :P Han saktade ju av en smula precis när jag ramlade av. Sen så ökade han ju igen och vart jätte glad för att han fick galoppera dit han ville. Men sen var det precis som om han fick skuld kännslor eller något för han nästan tvär stannande och vände om och började skritta tillbaka mot mig. Gull hästen då! Haha! :P
Det är första gången jag trillar av på åtmindstånne ett och ett halft år, om inte två år till och med! :P Man är inte riktigt lika van vid att ramla av längre som man var när man red på ridskolan ;)
Men en avramling på lektion = bjuda på tårta nästa gång!
Sara ska vara på tävlingen i helgen så jag tänker att jag gör något tills dess och bjuder runt lite :)

Men jag var iaf så pass smart att jag hade tagit med mig hans andra träns med remont-nosgrimman och de tre-delade bettet. Så vi butte till det när jag ändå inte satt på hästen ;)
Sen hoppade jag upp igen och han var iaf lite lugnare då..körde vi lite tölt och det gick inte så bra i början.. Han var ganska så trav taktig i början. Jag fick inte riktigt med babena och sen tror jag att han tyckte att banan var lite tung också. Den är lite lösare än den andra banan men det är bra det! Då kan vi jobba riktiga muskler! ;)
Sen så fick jag med bakbena men då höll han inte tempot istället. Han sprang framåt, han saktade av, han sprang framåt igen osv. Men det var faktiskt inte hans fel utan helt mitt fel. Jag gav alla hjälper på en och samma gång och jag gav dom hela tiden.. Stackarn.. Det lär inte vart så lätt att förstå vad jag ville.
Men vi kom fram till det tillslut jag och Sara och då fokuserade vi istället nästan bara på mig och att jag skulle slappna av och inte rida heeela tiden! ;) Haha! Då gick han mycket bättre och vi töltade i ett jätte fint aretstempo!

Sen så körde vi lite trav på 3 m volt. Det gick bra ibland och ibland gick det inte alls. Fokusen låg på att få honom att länga på sig och få med bakbena ordentligt! Sara tog sen min tygen och körde honom lite från maken och då fick jag träna på att sitta stilla med mina händer. Det är INTE så lätt som det låter!
Sara gav mig beskrivningen: "koppla bort axlarna från kroppen!". Haha! Ja.. Hur gör man det?
Det tog mig säkert en kvart innan jag hittade hur man gjorde det. :P

Ja det var ett väldigt givande rid pass må jag säga! :)

Ser att detta blev en hel uppsats.. Ber om ursäkt för det!




Kram! Jossan


Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0