2012-06-24 @ 23:36:42

Ojojoj...

Nu har vi varit rent ut sagt usla må jag säga... Helg och inte ett inlägg på hela dagen... Detta är skamligt!

Men, men.. Vid 10 så så skulle jag och Julia rida. Jag kom lite senare som vanligt nu förtiden... Och när jag kom så hade Julia redan hämtat båda hästarna (tror jag...) så det var bara att borsta :) tack Julia!

Så hoppade vi upp och för engångs skull så red vi iväg på en gång istället för att börja på banan.
Vi skrittade bra mycket längre än vad vi brukar men sen när vi skulle sätta lite fart så behövde jag inte mer än korta tyglarna innan Atli tog tölt! Så härligt när han bara bjuder på den! Och det var minsan lite tempo i den också! Han orkade inte så länge men det är ju inte så konstigt :P kul var det iallafall!!
Han var en riktig tölt moppe idag kan jag säga! Det var kanske inte jätte rent alla gånger han tog tölten ifrån traven men han valde faktiskt tölten före traven! Det är ett steg framåt!

Jag har också insett att han är inte alls samma häst som den jag köpte längre! Jag köpte en häst som inte gick framåt om man inte bad om det och inte bromsade om man inte bad om det. Trevligt tyckte jag då! Men alla runt om kring mig var rädd att han inte skulle ha viljan för att bli en riktigt bra tävlingshäst. Och jag har märkt nu att jag saknade den viljan lite jag med...
Men den hästen som jag köpte finns inte mer! Jäklar asså! Nu ska vi bara fram, fram, Fram!
Varför trava sakta när vi kan trava Fort? Varför tölta långsamt när vi kan tölta snabbare? Varför galoppera samlat när vi kan galoppera med sträck!? Haha... Ja så resonerar min häst nu.. :P och det är jäkligt kul faktiskt! Jag har saknat det. Men det som är så sjukt underbart är att jag aldrig känner att jag tappar kontrollen! Det går alltid att få stopp på honom. Visst det är lite tjafsigt ibland men han ger sig fort. Det är så skönt! Jag älskar verkligen min häst så sjukt, sjukt mycket så att det inte är klokt!! Han är så otroligt fullständigt perfekt så det inte är sant åt de!!

Så det var vad vi gjorde idag! Töltar för fulla muggar! Riktigt härligt var det! Vart inte så mycket träning precis utan mest skoj ridning och han fick tölta så länge som han bjöd på det. Det var bara någon gång som jag faktiskt bad om det.

Vi red döskalle-rundan (inbjudande namn eller hur....? :P) och den har våran älskade fjärils-backe! (passar bra på döskalle-rundan eller vad tycker ni?....) det är en "jätte" brant backe som är alldeles lagom lång och perfekt att träna i! I början orkade våra små hästar knappt gå upp för den på långa tyglar men idag så tog vi den först i trav i låg och djup form, sen ner i skritt på lös tygel och sen upp i skritt men lite fart i med lång och låg form. Ojojoj... Jobbigt tyckte hästarna! Det verkligen känns hur mjölksyran bränner i musklerna på dom när man kommer upp! Och sen är det en jätte bra och lång avskrivning genom skogen hem! Det ör verkligen en riktigt bra tränings runda! Mycket backar och lagom mycket väg och skog blandat!
Vi har verkligen riktigt fina ridvägar här runt om kring! Man glömmer bara att uppskatta dom när man rider på dom ofta!
 
 Kram! Jossan

Kommentarer:
Postat av: Kikki

Mycket fint ekipage på bilderna! Härlig berättelse om skillnaden från nu och då.

Svar: Tack så mycket! Det är så skönt att ha ditt stöd! Tack!Haha! Ja det har verkligen skett en förändring och både han och jag uppskattar det :-)
Jossan

2012-06-25 @ 07:07:25
Postat av: malin

oj vilka fina bilder!

Svar: Tack så mycket! :)
Jossan

2012-06-28 @ 21:26:07
URL: http://malinsjolander.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0