2012-08-05 @ 14:35:00

Stepas utrustning!

Nu när jag tänkt mig handla endel nya grejer så tar och berättar lite om den "gamla" utrustningen, eller det jag redan har kan man säga ;)
 
Sadel - Jag har en Ken Taur sadel som heter Kari på Stelpa. Den köpte jag från hennes förra ägare och den ligger inte helt 100, så den använder jag alltid med en padd under.
 
Bett - Just nu har jag tre olika bett. Ett rakt med D-ringar, ett sweet iron med koppar mitten med lösa ringar och ett vanligt silvrigt tredelat med parerstänger. Dessa byter jag mellan med cirka en veckas mellanrum.
 
Nosgrimmor - Jag har även tre nosgrimmor, en till varje bett. Till det raka bettet så har  jag en achennosgrimma, sen har jag samma nosgrimma fast utan den undre remmen, som en engelsknosgrimma alltså, till bettet med parerstänger. Och till sweet iron bettet så har jag en låg remontgrimma.
 
Boots - Jag har endel vikt-boots som jag rider med ungefär 2 gånger i veckan för att hjälpa Stelpa med takt och bogrörelser. Jag har två par klockor med olika vikter men just nu använder jag ett par G-boots som väger 200 gram.
 
Det är vad jag använder på Stelpa när jag rider, när jag tömkör eller longerar så använder jag ibland en snodd som inspänning och halsförlängare. När jag tömkör eller logerar så har jag ju såklart tömmar, lina, gjord osv också ;)
 
Tanken är att vi ska åka på sadelprovning och se om det finns någon bättre sadel åt Stelpa. Sen kommer jag säkert samla på mig lite fler bett, skulle vilja ha ett tvådelat med lock-up. Sen är det ju det eviga tjatet om nosgrimmor, jag behöver egentligen inte fler, men det skulle vara snyggt med en lila lacknosgrimma. Och det är ju vad jag tänkt köpa åt mig själv i födelsedagspresent, men vi får se vad det blir ;P
 
Kram, kram Julia

RSS 2.0